SES Hamburg: Overzicht tweede dag

Vorig artikel Volgend artikel
SES Hamburg: Overzicht tweede dag

Waar dag 1 was ingedeeld in ‘Fundamentals’ en ‘Advanced’ was de tweede dag van SES Hamburg onderverdeeld in ‘Issues & Strategies’ en ‘Tactics’. Dat maakte de keuze voor welke van de twee gelijktijdige sessies wat lastiger. Maar juist de keuze voor deze twee richtingen gaf de dag weer een extra interessante boost.

De eerste sessie van de ochtend die wij bezochten was een sessie waarin drie zoekmachines, Google, Yahoo en Ask, zich presenteerden. Veel verder dan het tonen van wat leuke features in de zoekmachines kwamen ze niet, maar dat was ook wel te verwachten. Hoewel de verhalen goed waren kan je inhoudelijk meestal weinig verwachten van dit soort sessies. Zeker Google, waar natuurlijk de meeste vragen voor kwamen, laat nooit het achterste van de tong zien.

-431.jpg

Wat dat betreft was de tweede sessie ‘Multi-Country Campaign Management’ een stuk inhoudelijker. Deze sessie ging in op het managen van sites die over verschillende landen worden uitgerold. Chris Cathcart van Big Mouth Media ging uitgebreid in op de Hilton case die zij gedaan hadden. Waarna de andere sprekers ook nog eens met andere handige tips en strategieën kwamen. Het blijft daarbij grappig dat er nog anekdotes bestaan van klanten die willen optimaliseren op de een andere taal dan waaruit hun website is opgebouwd.

De leukste sessie van de dag was “Link Strategies 2008” waar linkbuilding het belangrijkste gespreksonderwerp was. In deze sessie kwamen vier sprekers aan het woord die alle vier een hoog niveau haalden. Ieder op zijn eigen manier. Thomas Promny heeft een reputatie van ‘op het randje van het toelaatbare’ te optimaliseren. Het was dan ook grappig om te zien hoe hij het ‘netjes’ hield en hoe de aanwezige mensen van Google flink aan het meeschrijven waren.

Waar Promny zich focuste op de gevaren die er hangen aan het kopen van links schoot Markus Tandler, een van de top SEO’s in Duitsland (en fervent DC-fan!) het heel anders in. Zijn stelling “Koop geen links… koop hele sites!” was typerend voor de presentatie. Met veel humor en anekdotes vertelde hij een zeer goed verhaal. Nina Bauman van OnetoMarket mocht afsluiten. Waar de anderen het hadden over het bouwen van links buiten je site ging zij in op interne linkstructuren. Een zeer leerzame presentatie waar zelfs de hardcore SEO’s nog wat van opstaken.

 

Aan het einde van de dag mocht onze landgenoot Joost de Valk nog opdraven. Het was eigenlijk jammer dat hij zo laat op de dag zat omdat zijn presentatie over de case KLM van OnetoMarket erg interessant was. Samen met Andy Atkins-Krüger en moderator Jens Fauldrath maakte hij er een leuke sessie van.

-432.jpg

De SES Hamburg was beter dan ik vooraf verwacht had. Veel sprekers bereikten een hoog niveau. Daar komt bij dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de SES Londen, er weinig ‘reclamepraatjes’ waren. Tel daarbij op dat de focus op de Europese markt een ander beeld geeft dan normaal en je kan stellen dat de SES Hamburg inhoudelijk geslaagd was. Daarnaast is er natuurlijk ook het netwerk-aspect. Dat is voor iedereen anders, maar ik kan alleen maar zeggen dat deze SES daar erg goed voor was als het gaat om de ‘belangrijke’ mensen in de industrie in Europa te spreken te krijgen. SES Hamburg is wat mij betreft dus goedgekeurd. :)


Lees ook de andere postings over de SES en bekijk de fotopagina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies