Events31.01.2008

SiH 2008: Hoe gaat SEM zich volgens Google ontwikkelen


sih-2008-hoe-gaat-sem-zich-volgens-googl.jpg
sih-2008-hoe-gaat-sem-zich-volgens-googl.jpg

Peter van der Graaf heeft zojuist al een flinke voorzet gegeven van de trends die we in 2008 kunnen verwachten. Daarna was het Google die met Carla Yarzagaray een beeld mocht scheppen van hoe zoekmachine marketing zich gaat ontwikkelen.

Online gedrag consument
Het aantal Internet gebruikers is de afgelopen jaren flink gestegen en daarbij ook zeker de breedbandgebruikers. Dit laatste heeft gezorgd voor een 5-tal belangrijke consumenten behoeften:

  1. Entertainment
  2. Community
  3. eCommerce
  4. Communicatie
  5. Informatie

Verandering mediaconsumptie
De consument gaat tegenwoordig zelf op zoek naar content. De consument wil zelf de controle houden en dit laatste is dus ook voor de marketeer een belangrijke omslag in denken en dus ook in uiten m.b.t. marketing. Waar moet mijn klant zo meten zichtbaar zijn? 

Oorzaken informatie revolutie

Technologische drijfveren:

o       Opslagcapaciteit vergroot

o       Toegang (breedband)

o       Productie (simpeler

Menselijke drijfveren:

o       Expressie

o       Communities (contact maken)

o       Kennis

Impact op Search
Google heeft Universal Search geïntroduceerd. Dus niet alleen een lijst met zoekresultaten, maar ook foto’s, videos, nieuws, etc. In de toekomst zal de lijst met zoekresultaten alleen maar kleiner, maar zeker ook relevanter worden. Dit wordt bijv. gedaan door Personalized Search te activeren en de plaats van waar de zoekopdracht (IP) gegeven is.
Google verwacht tevens dat 2008 het jaar wordt van de Mobile Search. De technologie is er klaar voor en daarom is het wachten op de consument.

Waar groeit Search Marketing naar toe?
Er zijn een groot aantal zaken te bedenken op deze vraag wanneer je de bovenstaande zaken in acht neemt. Hieronder de, volgens Google, 5 belangrijkste ontwikkelingen.

1. Search Marketing wordt breder met nieuwe platforms als YouTube en MarktPlaats.

2. Volledige integratie met andere media als TV, radio, billboard, direct mail, bioscoop, krant, mond-tot-mond, abri, e-mail en ga zo maar door. Google werkt daarom ook aan een geïntegreerd Google ad platform. Dus eigenlijk 1 platform van waaruit alle marketinguitingen gestart en gemonitord kunnen worden.

3. Search als volwaardig distributiekanaal

4. Volledig geautomatiseerd proces. Hierbij moet gedacht worden aan integratie van het advertentiesysteem met de website van de adverteerder. Dus feeds m.b.t. het productaanbod op de site en daarop volgend het automatisch aanpassen van de marketingcampagnes m.b.t. het productaanbod.

5. Allround Analytics & Optimalisatie: websitegebruik is erg interessant, maar het automatisch optimaliseren van een website vanuit de analytics resultaten is natuurlijk een volgende stap. Ook Google is zich hiervan bewust en werkt aan de systemen om dit te bewerkstelligen.

Carla heeft duidelijk aangegeven dat Google zich steeds meer begint te richten op de consument én hoe de marketeers daarop moeten reageren. Google probeert hierin de marketeers te helpen met de advertentie- en analyticssystemen die nu aangeboden worden en in de toekomst worden aangeboden. Maar goed het is natuurlijk altijd nog de vraag in hoeverre SEM, analytics en website optimalisatie zich laten automatiseren.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor