​Virtual reality verandert dit jaar de wereld

​Virtual reality verandert dit jaar de wereld

Vorig artikel Volgend artikel

Het concept van een virtuele wereld met oneindige mogelijkheden werd tientallen jaren geleden al bedacht. Virtuele pioniers werden echter beperkt door technische obstakels zoals trage computers en hoge kosten. De wederopstanding van virtual reality toont echter aan dat de techniek van vandaag voldoet aan de creativiteit van de mens. Afgelopen jaar domineerde Oculus het nieuws maar dit jaar mengen alle grote spelers uit de tech-industrie zich op het virtuele strijdtoneel. Maakt de techniek dit jaar dan de hoge verwachtingen waar?

Virtual Reality Brillen

Twee jaar lang was het enkel Oculus dat in de spotlight stond. Dit jaar strijden fabrikanten echter om de headlines met hun eigen visie op virtual reality. Zo brengt HTC de Vive uit, lanceert Razer het OSVR project en boekt Sony rap vooruitgang met Project Morpheus. Daarnaast betreden start-ups de markt met interessante projecten zoals de Sulon Cortex. Deze bril combineert VR & AR waarbij de sensoren de ruimte scannen zodat je straks dekking zoekt achter je bank en je ammo bijvult bij de plantenbak.

Virtual Reality wordt snel voor iedereen toegankelijk dankzij de goedkope mobiele vr brillen die gebruik maken van de steeds krachtigere smartphones. Volgend jaar zien wij de eerste forenzen in de trein volledig afgezonderd van de ellende van het openbaar vervoer. Prachtig voorbeeld is de Avegant Glyph, een combinatie van hoofdtelefoon en vr bril. Kantel de bril 90 graden en je schakelt binnen no time van mp3 naar VR.

VR Controllers

Het grootste obstakel tot werkelijke onderdompeling is de manier waarop virtuele wereld verkent wordt. De huidige wijze van navigeren met controller of toetsenbord en muis doet afbreuk aan de ervaring die virtual reality zo overweldigend maakt. Gelukkig zijn er diverse bedrijven bezig met het ontwikkelen vr controllers om deze barrière doorbreken. De treadmill van Virtuix stelt je bijvoorbeeld in staat zonder restrictie te rennen en de Prio VR vertaalt de bewegingen je ledematen en hoofd nauwkeurig naar de virtuele wereld. Deze controllers in combinatie met levensechte beelden maken de scheidslijn tussen echt en virtueel bijna onzichtbaar.

Virtual reality video

Virtual reality gaat ook het delen en beleven van video's ingrijpend veranderen met de komst van 360 graden video. Niet langer ben je een toeschouwer van een tweedimensionaal gebeuren maar het middelpunt van de ervaring. De 360 graden video camera's die dit mogelijk maken verschijnen

langzamerhand op de markt en zorgen samen met vr brillen voor een verschuiving van zien naar beleven. In combinatie met de eenvoudige verspreiding via YouTube wordt de 360 graden video het eerste zichtbare effect van de virtuele revolutie.

Virtual Business

Het eerste VR pretpark opent deze maand zijn deuren en 'gespecialiseerde' bedrijven schieten als virtuele paddenstoelen uit de grond. Het bedrijfsleven wordt wakker en ontdekt de potentie van VR.

Diverse organisaties zijn echter al vergevorderd. Zo opent Audi dit jaar de eerste virtuele showroom aan waar je een nieuwe A8 samenstelt met keuze uit meer dan 10 miljoen opties. Architecten bieden reeds een virtuele rondleiding door je nieuwe woning aan en binnen de zorg wordt vr gebruikt bij het behandelen van angststoornissen. Binnen elke branche is er wel een toepassing te vinden en bedrijven doen er slim aan te anticiperen op aankomende veranderingen. Virtual reality is in staat businessmodellen op de kop te zetten, letterlijk.

De toekomst is hier

De adoptiesnelheid van nieuwe techniek is ongekend hoog en dit is samen met de technische vooruitgang één van de redenen waarom virtual reality snel zijn weg vind naar het grote publiek. Volgend jaar zal een groot deel van Nederland de stap wagen en de virtuele wereld betreden.

De toepassing van VR gaat veel verder dan vermaak en gaat de wereld veranderen zoals internet dat deed. Wat nu realiteit is kan volgend jaar virtueel zijn, de beperking komt voort uit de techniek en niet de fantasie…

Tim Nijland

Tim heeft een marketingachtergrond en denkt, leest en schrijft over technologische innovatie. Tim preekt vol passie het evangelie de nieuwe virtuele w...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies