Europese Commissie: '20 procent Netflix-aanbod moet Europees zijn'

Europese Commissie: '20 procent Netflix-aanbod moet Europees zijn'

Vorig artikel Volgend artikel

Als het aan de Europese Commissie ligt moet twintig procent van de titels die Netflix binnen de EU aanbiedt in Europa zijn gemaakt. Dat zei vice-voorzitter van de EU Andrus Ansip tegen de Franse krant Les Échos. Hij wil een gelijker speelveld creëren tussen televisiezenders en online-diensten. Ansip is binnen de commissie verantwoordelijk voor de digitale markt. Deze uitspraak deed hij tijdens het filmfestival in Cannes.

Het quotum komt niet helemaal uit de lucht vallen. De Europese tv-zenders moeten namelijk het grootste deel van hun zendtijd vullen met Europese producties. Deze eis geldt online nog niet, maar dat zou volgens Ansip wel zo moeten zijn.

Het quotum van 20 procent zal overigens niet alleen gelden voor het totale aanbod, maar ook voor de startpagina van de streamingsdiensten. Met de nieuwe maatregel wil de EU een gelijker speelveld creëren tussen online en tv. Uit cijfers van de Commissie blijkt dat traditionele zenders ongeveer 20 procent van hun budget uitgeven aan Europese producties, terwijl dat voor streamingsdiensten maar 1 procent is.

Exacte percentage

Het exacte percentage van het quotum staat nog niet vast. De Europese Commissie moet namelijk nog in overleg over de details van de regeling. Vervolgens moeten het Europees Parlement en de Europese lidstaten het ook allemaal nog goedkeuren. En daarna kan het quotum pas worden doorgevoerd.

Netflix is momenteel beschikbaar in alle 28 EU-landen. Netflix heeft al wel Europese producties in huis. Zo zendt Netflix sinds dit jaar Marseille uit, die over de gelijknamige stad gaat.

Meer content

Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies