​Liefde maakt blind: 5 eyeopeners voor je Valentijnsmail

​Liefde maakt blind: 5 eyeopeners voor je Valentijnsmail

Vorig artikel Volgend artikel

Help, Valentijnsdag komt eraan! Een herkenbare noodkreet voor de verliefde man, verliefde vrouw…en voor de e-mail marketeer. Want ieder jaar sta jij voor de uitdaging om een creatieve en hartverwarmende campagne tot stand te brengen. En hoe stop je nu nét dat extra beetje liefde in je Valentijnsmailing? Daar geef ik je vijf tips voor in dit blog.

14 februari: Liefde mét verwachtingen

In de jaren 90 werd Valentijnsdag in Nederland en België binnen korte tijd een groot commercieel succes. Zoals te verwachten is, heeft de Nederlander niet de romantiek van de Fransoos en de Italiaan. Maar voor de marketeer die in kansen denkt: 58% verwacht niets speciaals, dus 42% wel. Lees: volop verkoopkansen!

Valentijnsdag en e-commerce: a happy couple

Oorspronkelijk profiteerden met name fysieke boekwinkels, lingeriewinkels en bloemenwinkels. Inmiddels heeft de e-commerce de beste kaarten in handen. InternetRetailer meldt dat online shoppers met Valentijnsdag 30% meer besteden dan offline shoppers. En e-mail marketing is bewezen één van de best converterende kanalen. Dat moet iedere webshophouder gelukkig stemmen. Aan de slag dus.

5 eyeopeners voor je Valentijnsmail

Waar start je? Waarschijnlijk bij de statistieken van het afgelopen jaar. Welke producten scoorden goed, hoe vonden bezoekers je website en hoeveel tijd zit er tussen het eerste bezoek en een daadwerkelijke aankoop? Zeer waardevol om naar te kijken. Nu nog op zoek naar de beste insteek. Deze vijf opties kun je kiezen:

1. Deel cadeautips en coupons

Het is best oké om te helpen met het zoeken naar het perfecte cadeau. Het grote voordeel: je hoeft niet zo veel anders te doen, behalve het kiezen van de beste Valentijnsproducten. HEMA biedt bijvoorbeeld cadeaus vanaf 1 euro.

2. Gebruik het inhaakmoment

Alles is mogelijk in de liefde. Vaak zijn de leukste Valentijnsmails de berichten die creatief inhaken op het moment. HP doet dit leuk door de kortingscode “SAMEN” te promoten.

3 Geef advies met een leuke knipoog

Advies met Valentijnsdag is altijd welkom…toch mannen? In dit geval gaat het om advies voor vrouwen van Cocon: “When in doubt, wear red”. Uiteraard aangevuld met aanbevelingen uit de rode garderobe.

4 Voorkom last minute stress

Valentijnsstress? Niet als jij er voor zorgt dat je lezers de perfecte oplossing aangereikt krijgen. Domino’s doet dit door in de Valentijnsdeal naast een pizza een gratis dessert aan te bieden. Romantisch!

5. Kies het ultieme moment

Het beste moment kiezen voor je mailing is altijd een uitdaging. De meeste Valentijnsinkopen worden een week van tevoren gedaan. Het beste wat je kunt doen is deze les uit je eigen rapportage trekken, of een héél creatief moment kiezen. Het laatste deed Coolcat.

Nog meer tips?

Wil je meer weten over het combineren van creatieve e-mail marketing campagnes met e-commerce? Download dan de white paper E-commerce en e-mail marketing. Veel plezier en succes met Valentijnsdag, zowel persoonlijk als zakelijk.

Geschreven door: Bas van Eeuwen – Social & Video Marketeer - MailPlus BV

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies