E-mail12.01.2015

Het is de hoogste tijd voor Chief Marketing Technologisten


Technologische ontwikkelingen vragen om technische kennis op de marketingafdeling

De laatste jaren zijn zowel consumenten als bedrijven steeds afhankelijker geworden van technologie. De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel. In 2012 had ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking een smartphone. Nu is dat aantal gegroeid tot bijna driekwart van de Nederlanders (
Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014) en dat vraagt om veranderingen in het bedrijfsleven. Hoe zorg je ervoor dat de marketingafdeling zich blijft ontwikkelen en inspeelt op de digitale mogelijkheden en de steeds veranderende wensen van klanten? Met moderne marketingtools en technologieën die ervoor zorgen dat de klant nog vollediger bediend wordt en betrokken raakt bij de organisatie waardoor de klantbeleving verbetert. Dit wordt de rol van een Chief Marketing Technologist.

Marketing vs. Technologie

Een Chief Marketing Technologist legt een brug tussen de CMO’s (Chief Marketing Officers) en CIO’s (Chief Information Officers) en helpt marketeers navigeren in de wereld van de digitale marketing. Natuurlijk is het afhankelijk van de grootte en kapitaalkracht van en bedrijf en de producten of diensten die een bedrijf levert of dit te realiseren is. En misschien zijn er nog wel meer afhankelijkheden te bedenken, maar het is goed om hierbij stil te staan. Want marketingtechnologen worden nu en in de toekomst steeds belangrijker voor een marketingteam. De wereld verandert namelijk snel en het is haast onmogelijk om alles bij te houden en te begrijpen. Daarom is het van groot belang om personen (intern of extern) bij de organisatie te betrekken die de technologieën begrijpen die nodig zijn om de marketingstrategieën uit te voeren en die op deze manier een betere klantervaring –en dus meer omzet en winst- creëren.

Wat je nu nog bij veel bedrijven ziet, is dat technologie en marketing van elkaar gescheiden zijn. Terwijl het juist ook belangrijk is als je namens het bedrijf reclame maakt en uitingen doet waaruit blijkt dat je weet waar je het over hebt en de (potentiële) klant ook dat gevoel krijgt. Als je de technologie weet te vertalen naar een begrijpbare boodschap via je marketingstrategie, wordt het voor de klant ook allemaal een stukje duidelijker en wordt de relatie alleen maar beter.

Inbound Marketing

Inmiddels zijn steeds meer bedrijven zich gaan richten op inbound marketing. Inbound marketing is erop gericht dat mensen zelf op zoek gaan naar oplossingen voor hun probleem op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Daarbij is het belangrijk dat je de juiste mensen via de content die jij biedt naar jou toe leidt en hen begeleidt in hun customer of buyer journey. Belangrijk hierbij is dat je content en marketingkanalen op elkaar zijn afgestemd. Door de juiste informatie over je (potentiële) klant vast te leggen, kun je hen op de juiste momenten, via de juiste kanalen met de juiste content van de informatie voorzien waarnaar zij op zoek zijn. Je moet onder andere nadenken over de juiste zoekwoorden, social media, blogs en e-books. Door inbound marketing technologieën toe te passen, krijg je nog meer grip op bedrijfsprocessen, leadmanagement en -scoring en het opbouwen van de juiste klantprofielen. Technische kennis hierbij is eigenlijk onmisbaar. De Chief Marketing Technologist kan dit proces begeleiden en beïnvloeden, maar zich ook richten op overige marketingstrategieën en -uitingen.

De rol van mobiel

Daarnaast zou de aandacht van de marketingtechnoloog moeten liggen bij nieuwe technologieën die binnen de organisatie toegepast moeten worden. Bijvoorbeeld een responsive website, die op een mobiel net zo goed te lezen en te gebruiken is als op een computer (zoals de website van Dutch Cowboys zelf). En als je website responsive wordt, dan moet je nieuwsbrief dat ook zijn. We weten allemaal dat het overgrote deel van de mensen, jong en oud, ook mobiele gebruikers zijn. De doelgroep verwacht op een gegeven moment ook dat bepaalde technologieën toegepast worden. De Chief Marketing Technologist zou dit meer moeten sturen. Wat je nu nog ziet, is dat eigenlijk nog weinig bedrijven (waaronder ook grote bedrijven) nog geen responsive website hebben en geen responsive nieuwsbrieven sturen. Deze bedrijven zijn soms nog bezig met hun social media-strategie, maar de ontwikkelingen gaan verder en investeringen zijn in de marketingwereld nou eenmaal nodig om mee te kunnen komen in de digitale wereld.

Conclusie

Er staat nog veel te gebeuren voor bedrijven. Een marketingtechnoloog is pas een begin, maar kan wel een hele belangrijke aanzet geven binnen organisaties om marketing en technologie verder te versmelten. Slimme
geautomatiseerde marketing zorgt er immers voor dat de technologie voor je werkt, je minder tijd kwijt bent aan systemen en meer tijd kunt besteden aan creativiteit en strategie. De Chief Marketing Technologist kan hiervoor zorgen.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial