Het is de hoogste tijd voor Chief Marketing Technologisten

Het is de hoogste tijd voor Chief Marketing Technologisten

Technologische ontwikkelingen vragen om technische kennis op de marketingafdeling

Vorig artikel Volgend artikel

De laatste jaren zijn zowel consumenten als bedrijven steeds afhankelijker geworden van technologie. De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel. In 2012 had ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking een smartphone. Nu is dat aantal gegroeid tot bijna driekwart van de Nederlanders ( Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014) en dat vraagt om veranderingen in het bedrijfsleven. Hoe zorg je ervoor dat de marketingafdeling zich blijft ontwikkelen en inspeelt op de digitale mogelijkheden en de steeds veranderende wensen van klanten? Met moderne marketingtools en technologieën die ervoor zorgen dat de klant nog vollediger bediend wordt en betrokken raakt bij de organisatie waardoor de klantbeleving verbetert. Dit wordt de rol van een Chief Marketing Technologist.

Marketing vs. Technologie

Een Chief Marketing Technologist legt een brug tussen de CMO's (Chief Marketing Officers) en CIO's (Chief Information Officers) en helpt marketeers navigeren in de wereld van de digitale marketing. Natuurlijk is het afhankelijk van de grootte en kapitaalkracht van en bedrijf en de producten of diensten die een bedrijf levert of dit te realiseren is. En misschien zijn er nog wel meer afhankelijkheden te bedenken, maar het is goed om hierbij stil te staan. Want marketingtechnologen worden nu en in de toekomst steeds belangrijker voor een marketingteam. De wereld verandert namelijk snel en het is haast onmogelijk om alles bij te houden en te begrijpen. Daarom is het van groot belang om personen (intern of extern) bij de organisatie te betrekken die de technologieën begrijpen die nodig zijn om de marketingstrategieën uit te voeren en die op deze manier een betere klantervaring –en dus meer omzet en winst- creëren.

Wat je nu nog bij veel bedrijven ziet, is dat technologie en marketing van elkaar gescheiden zijn. Terwijl het juist ook belangrijk is als je namens het bedrijf reclame maakt en uitingen doet waaruit blijkt dat je weet waar je het over hebt en de (potentiële) klant ook dat gevoel krijgt. Als je de technologie weet te vertalen naar een begrijpbare boodschap via je marketingstrategie, wordt het voor de klant ook allemaal een stukje duidelijker en wordt de relatie alleen maar beter.

Inbound Marketing

Inmiddels zijn steeds meer bedrijven zich gaan richten op inbound marketing. Inbound marketing is erop gericht dat mensen zelf op zoek gaan naar oplossingen voor hun probleem op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Daarbij is het belangrijk dat je de juiste mensen via de content die jij biedt naar jou toe leidt en hen begeleidt in hun customer of buyer journey. Belangrijk hierbij is dat je content en marketingkanalen op elkaar zijn afgestemd. Door de juiste informatie over je (potentiële) klant vast te leggen, kun je hen op de juiste momenten, via de juiste kanalen met de juiste content van de informatie voorzien waarnaar zij op zoek zijn. Je moet onder andere nadenken over de juiste zoekwoorden, social media, blogs en e-books. Door inbound marketing technologieën toe te passen, krijg je nog meer grip op bedrijfsprocessen, leadmanagement en -scoring en het opbouwen van de juiste klantprofielen. Technische kennis hierbij is eigenlijk onmisbaar. De Chief Marketing Technologist kan dit proces begeleiden en beïnvloeden, maar zich ook richten op overige marketingstrategieën en -uitingen.

De rol van mobiel

Daarnaast zou de aandacht van de marketingtechnoloog moeten liggen bij nieuwe technologieën die binnen de organisatie toegepast moeten worden. Bijvoorbeeld een responsive website, die op een mobiel net zo goed te lezen en te gebruiken is als op een computer (zoals de website van Dutch Cowboys zelf). En als je website responsive wordt, dan moet je nieuwsbrief dat ook zijn. We weten allemaal dat het overgrote deel van de mensen, jong en oud, ook mobiele gebruikers zijn. De doelgroep verwacht op een gegeven moment ook dat bepaalde technologieën toegepast worden. De Chief Marketing Technologist zou dit meer moeten sturen. Wat je nu nog ziet, is dat eigenlijk nog weinig bedrijven (waaronder ook grote bedrijven) nog geen responsive website hebben en geen responsive nieuwsbrieven sturen. Deze bedrijven zijn soms nog bezig met hun social media-strategie, maar de ontwikkelingen gaan verder en investeringen zijn in de marketingwereld nou eenmaal nodig om mee te kunnen komen in de digitale wereld.

Conclusie

Er staat nog veel te gebeuren voor bedrijven. Een marketingtechnoloog is pas een begin, maar kan wel een hele belangrijke aanzet geven binnen organisaties om marketing en technologie verder te versmelten. Slimme geautomatiseerde marketing zorgt er immers voor dat de technologie voor je werkt, je minder tijd kwijt bent aan systemen en meer tijd kunt besteden aan creativiteit en strategie. De Chief Marketing Technologist kan hiervoor zorgen.

Blinker
Blinker

Bureau voor e-mail marketing en marketing automation

Meer info
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies