​Apple iOS vergroot zijn marktaandeel in 2015

​Apple iOS vergroot zijn marktaandeel in 2015

Vorig artikel Volgend artikel

Al jaren maken twee besturingssystemen de dienst uit op de smartphonemarkt: Apple iOS en Google Android. In 2014 was het marktaandeel van Google Android goed voor 63% en in 2015 voor 60%. Apple iOS steeg van 29% in 2014 naar 34% in 2015. Gezamenlijk hebben ze dus 94% van de markt in handen. Andere systemen zoals Windows Phone en Blackberry hebben in 2015 slechts een marktaandeel van 4% en 1%.

Deze conclusies komen rechtstreeks uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015. Een onderzoek onder ruim 2000 Nederlanders die allerlei vragen kregen voorgeschoteld over hun mail- en appgedrag. De cijfers zijn dus niet ontleend aan gegevens van marktpartijen, maar zijn afgeleid van uitspraken van ‘gewone’ Nederlanders. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015:

Welke devices heeft u?

welke-devices
Blinker, Nationaal E-mail Onderzoek 2015 | n=2036.

En die ‘gewone’ Nederlanders hechten veel waarde aan hun smartphone. Zelfs meer dan de helft van de 65-plussers geeft aan een smartphone te bezitten. Neem je het gemiddelde van alle Nederlanders, dan kom je uit op een percentage van 85%. Maar ook laptops zijn populair: 81% heeft er eentje in huis. Deze rooskleurige cijfers gelden niet meer voor de desktop. Slechts 50% van de Nederlanders kruipt thuis achter een ‘vaste’ pc.

Smartphonebezit groeit onder ouderen

Het bezit van smartphones onder ouderen blijft groeien. Het jaarlijkse Nationaal E-mail Onderzoek wordt in 2015 voor de derde keer uitgevoerd, waardoor het goed mogelijk is om 2013, 2014 en 2015 met elkaar te vergelijken. En dat levert voor het smartphonebezit het volgende plaatje op:

Smartphonebezit in 2013, 2014 en 2015 naar leeftijd

neo-grafiek-1
Blinker, Nationaal E-mail Onderzoek 2013 | n=996, 2014 | n=1902 en 2015 | n=2036.

In 2013 was het smartphonebezit in de leeftijdscategorie 45-54 slechts 69%. Een jaar later groeide het bezit tot 79% en in 2015 kunnen we 88% noteren. Ook voor de categorieën 55-64 en 65+ zien we dergelijke groeicijfers.

Voorkeur voor een vast abonnement met internet

Behalve over devices en besturingssystemen geeft het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 ook antwoord op de vraag hoe Nederlanders toegang hebben tot het internet. En daarin zijn Nederlanders nogal traditioneel. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015:

Hoe heeft u toegang tot internet op uw smartphone?

neo-grafiek-2
Blinker, Nationaal E-mail Onderzoek 2015 | n=1725.

Nederlanders hebben nog steeds een grote voorkeur voor een vast abonnement met internet. In 2015 geldt dit voor 76% van de Nederlanders.

‘Alleen via WiFi’ meest geantwoord door ouderen en jongeren

De leeftijdsgroepen 14-17, 55-64 en de 65-plussers laten een opvallende voorkeur zien van WiFi Only. Het is bijzonder om te zien dat veel 18-plussers overstappen van WiFi Only op een vast abonnement. Het blijft een gokje, maar dit zou wel eens te maken kunnen hebben met de smartphones die vaak in vaste abonnementen zijn inbegrepen. Zo kun je altijd het meest hippe toestel uitzoeken. En misschien dat de echte jeugd (14-17-jaar) nog wel een tweedehandsje van pa of ma accepteert.

Om een verklaring te geven voor 55-plussers en hun grotere voorkeur voor WiFi Only lijkt lastiger. Het zal toch niet zo zijn dat zij de smartphone van hun kinderen overnemen.

Nationaal E-mail Onderzoek 2015

Al deze gegevens komen uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015. En dit onderzoek geeft niet alleen inzicht in smartphonebezit en internettoegang. Het onderzoek doet ook uitspraken over ons online leesgedrag, over ons inschrijf- en uitschrijfgedrag voor e-mailnieuwsbrieven, de samenstelling van onze inbox, ons koopgedrag en uitspraken over de populariteit van e-mail.

Wil je meer weten over het mail- en appgedrag van de Nederlander anno 2015? Download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2015.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies