E-mail11.03.2014

E-mailmarketing wordt steeds hotter


E-mailmarketing staat bekend als een zeer effectieve online marketing tool. E-Village brengt jaarlijks een E-mailbenchmark uit waarin 700 bedrijven worden onderzocht op e-mailmarketing. Uit deze benchmark zijn een aantal interessante aspecten naar voren gekomen die verder worden uitgelicht in deze blog.

1. E-mailmarketing groeit hard
Uit het onderzoek is gebleken dat marketeers dit steeds belangrijker vinden. Het rapportcijfer is van een 7,4 gestegen naar een 7,7. 43% van alle marketeers beweert in 2014 meer te gaan investeren in e-mailmarketing. Bij 51% blijft het budget gelijk. Deze percentages gaan gelijk op met de belangrijkheidsfactor. 81% van alle marketeers verwacht dat e-mailmarketing belangrijker wordt het komende jaar. Verder geeft ruim 3 op de 4 marketeers aan een aparte e-mailmarketingstrategie te hebben die los staat van het totale marketingplan.

Conversie blijft belangrijkste bepaling bij het succes van een mailing

De bepaling of een e-mailing succesvol was, wordt door het merendeel van de marketeers (68%) gedaan door conversie als indicator te gebruiken, gevolgd door de click ratio (56%). Deze ratio is toegenomen in importantie van 42% naar 56%. De derde plaats wordt gevuld door het aantal ontvangers die daadwerkelijk de mail openen. Deze open ratio is gestegen tot een percentage van 46%. Ruim 42% van alle opens gebeurt via een mobiel device. Als er wordt gekeken naar de verschillende sectoren haalt zorg & welzijn (69%) de meeste opens, gevolgd door finance (66%). Opvallend is dat de ROI een percentage van 12% inneemt.

conversie.jpg
conversie.jpg

Relevantie is key

Door de toename in nieuwsbrieven en e-mails, is het steeds lastiger om op te vallen. 71% van alle marketeers maakt gebruik van gepersonaliseerde e-mails. Maar liefst 76% zet gesegmenteerde e-mails in en 31% verstuurt e-mails op basis van klantgedrag. Relevantie is dus key in een overvolle inbox en 68% van de marketeers beweert dat alle voorgaande beslissingen leiden tot een betere respons. 

Deze relevantie staat nauw in contact met het aandeel bouncers. Uit onderstaande graphic is af te lezen dat de Automotive branche ver boven de rest uitsteekt met een aandeel van 2,99%. Dit is mede te wijten aan het feit dat in deze branche van elke 1.000 verzonden e-mails er bijna 30 niet aan kwamen. Gemiddeld ligt dit aandeel op 3,4 wat iets zegt over de kwaliteit van de database in deze branche. Met een percentage van 1,75% neemt de Zorg & Welzijn sector de tweede plaats in.

bounce-ratio-email 

Belangrijkste online kanalen en uitdagingen

In onderstaande afbeelding is te zien dat e-mailmarketing het meest belangrijk wordt gevonden (84%), gevolgd door SEO (63%) en SEA (40%). Social media neemt met een aandeel van 37% de vierde plaats in. Hierna zijn de kleine percentages verdeeld over online PR, affiliate marketing en mobile marketing.

kanalen-online.jpg
kanalen-online.jpg

Voor 2014 zijn er een aantal uitdagingen waarvan betere segmentatie om relevante content te versturen met een aandeel van 74% het belangrijkste is, gevolgd door het koppelen van databases voor betere klantprofielen (44%) en conversieoptimalisatie van e-mails (41%).

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Onderzoek

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom