What's Next 01: Iedereen zijn eigen relevante platform!

Vorig artikel Volgend artikel
What's Next 01: Iedereen zijn eigen relevante platform!

Vandaag was in Mediaplaza te Utrecht de eerste editie van What's Next 01, een seminar wat het raakvlak behandelt van crossmedia en customer media. Vijftien sprekers krijgen elk 10 minuten de tijd om een betoog te houden of (zo bleek) onbeschaamd reclame te maken voor het eigen merk. We zetten de sprekers op een rij en komen werkelijk tot de kern van hun betoog, inclusief quote.

Indira Reynaert, ExistenZ Media

Crossmedia is al oud, de Soundmixshow legde in 1995 het telefoonverkeer plat. Waar het volgens mij om gaat is het verankeren van boodschappen door middel van effectiviteit en creativiteit. Vertellen via verschillende kanalen als de doelgroep daar behoefte aan is.

"denk niet als merk, maar het merk moet een relevant platform faciliteren voor haar mensen. Dat hoeft niet altijd een dialoog te zijn"

Vincent Rump, Media Republic

Brand Utilities zijn een mooie manier om je merk een andere lading te geven in de context van het product. Maar ze zij niet nieuw. De Michelingids was er al in 1900!

"Denk goed na hoe je marketing wil bedrijven. Brand Utilities zijn een mooi middel om op een natuurlijke manier in de hoofden van je prospects te komen"

Johan Keurentjes, Sanoma Uitgevers

Een fraaie case presentatie over het programma "Van zolder tot loft", waarbij het meer gaat om categorymanagement dan brandmanagement. Het gaat er niet om merken te pushen, maar om een thema te agenderen. Alles heeft een platformgedachte, waarbij pas in een laat stadium de partners (andere merken) worden geïntroduceerd.

"De gedachte neemt gelukkig af dat we de grote dinosaurus, de printmagazines, moeten beschermen"

Olivier Wegloop, Boomerang Publishing

Een samenwerking tussen Vodafone en Bright levert een fraaie wisselwerking tussen merken. Bright wordt gratis weggeven bij een relatiemagazine van Vodafone. Olivier gelooft in de wederkerigheid van merken. Wil je aandacht krijgen? Dan moet je het geven.

"Waarom een nieuw medium creeeren als er al een passend medium bestaat?"

Marian Spier, Hogeschool van Amsterdam

Op de Hogeschool is onderzoek gedaan naar de effectiviteit van sociale media als communicatie instrument. Daarna werden alle resultaten uitgeven als magazine waarbij diverse social media secrets de revue passeren. Interessant is dat alle colleges werden gefilmd, op Vimeo geplaatst, en er flink geblogd en getwitterd rondom de colleges.

"Dankzij de hulp van diverse weblogs en bekende twitteraars is het onderzoek beter en bekender geworden dan we durfden hopen."

Monique de Haas - Dondersteen Media

Uitgevers en adverteerders hebben de Crossmedia Pavlov Reactie, Moet de Volkskrant zowel in print als mobiel als het web dezelfde content zetten? Is dat wel relevant voor mij? Gaat het om meer, meer, meer van hetzelfde of juist om het bieden van relevantie? Bouw een strategie waarin je zo relevant mogelijk bent. Moet die relevantie crossmediaal? Nee,alleen als het relevant is voor je doelgroep!

"Ik ben moe van de term crossmedia. Het is verkwanseld en vervuild. Je moet waarde toevoegen!"

Marco Mur, Rabobank

De Rabobank vertelt het tegengestelde van Monique. Ze adverteren overal waar de klant zit. Met dezelfde video's, met veelal dezelfde content. Ze geloven in het Meer, meer, meer en willen overal zijn waar de klant zit. Of het relevant is? Dat is een tweede...

(Over de iPhone Tour applicatie) "Er gebeurde iets heel moois web 2.0-erig, ze gingen klagen op iphoneclub.nl!"

Arjen Bonsing, SmartRichMedia

Helaas een te technisch verhaal hoe mooi allerlei clickdata in online sponsored magazines is te koppelen aan klantdata en hoe relevante content gepersonaliseerd kan worden aangeboden.

"Wij hebben een vrij specifieke opvatting over hoe leuk dingen kunnen zijn"

Bram Alkema, Berenschot

Begint zijn betoog prachtig met een verhaal om meteen een bommetje de zaal in te gooien: "Alle sprekers die hiervoor zijn geweest, dat is dikke bullshit!"

Bram maakt zich kwaad over het zendgedrag van veel merken via customermedia. Terwijl dat vaak niet nodig is.

"Wie kent Starbucks? "(alle handen gaan de lucht in) "Dat kan niet! Want ze doen niet aan customermedia en ze zenden niet in Nederland"

Zijn boodschap: Ga gesprekken faciliteren, maak klanten geëngageerd. Customermedia is in de uitgelezen positie om dit te omarmen, maar dan moeten ze wel stoppen met zenden.

De beste spreker van de dag.

Alain Dujardin, Lost Boys

Een aardig betoog over het belang van informatiestromen. Het realtime web wat maar blijft doorstromen en wat verslavend kan werken. Alles lijkt korter te worden, zelfs het journaal kan al in 60 seconden. Ook hier weer de tips: ben persoonlijk, ben realtime, biedt relevantie, experimenteer. En adverteer het bewijs.

Joris van Heukelom, Ilse Media

Bij Ilse Media bereiken ze 9 miljoen mensen per maand. Daar kun je trots op zijn maar je hebt er eigenlijk niks aan. Daarom is het zo belangrijk dat ze intelligentie aan die bezoeken toevoegen en zo profielen opbouwen. Zo kan samen met adverteerders ook weer waarde worden gemaakt voor specifieke profielen op het netwerk.Na zijn verhaal was er een mooie discussie met de zaal over het gebrek aan toeval als je het over relevantie hebt. Is dat niet jammer? Is toeval niet juist de charme van mediaconsumptie? Het laatste woord is er in elk geval nog niet over gesproken.

"U blijft in verwarring achter nu, maar dat schijnt het doel te zijn van dit congres"

Mendel Stecher, Hemels Publishers

Helaas had Mendel een verhaal wat al teveel langs was gekomen die middag. Een mooie case over Toyota en het myToyota magazine. Een goed voorbeeld hoe het automerk diverse media inzet om haar klanten te bereiken en daar ook dealers bij betrekt. Maar het voegde weinig toe op de rest van de middag.

"Dit is de toekomst waar onze klant nu mee bezig is. Doe waar je klant klaar voor is."

Ad Walraven, Web Power

Als emailmarketingbureau zijn zij de postbode van het web. Ze kunnen opdrachtgevers met twee doelen helpen:Help mijn klanten behouden en geef me een paar nieuwe.

Ad doet een oproep om meer samen te werken met customermedia. De content voor bv emailnieuwsbrieven kan van customermedia komen. waarom gebeurt dat nog niet?

"Offline en online moeten meer de krachten bundelen."

Tim Hollander, Hogeschool van Amsterdam & Smin

De DJ van de dag bleek ook een onderzoek te hebben gedaan! Helaas was ook hier de scherpte er al ver uit en bleef het bij algemeenheden als "Alle kanalen hebben een eigen vorm, effect en werking." en "Hou je ogen open voor nieuwe ontwikkelingen."

"Twitter, Youtube en blogs gebruik je als lokaas, daarna ga je met scherpschieten"

Conclusie

Wat kan ik van What's Next zeggen? Ik ben niet onverdeeld enthousiast over het format en de diepte van de sprekers. Dat was wellicht ook niet de bedoeling, maar ik heb het gevoel dat de bezoekers met meer vragen weggingen dan ze kwamen. Tien minuten voor een dergelijk groot onderwerp is erg kort en de hoeveelheid sprekers zorgde voor teveel overlap in onderwerpen en meningen. Een panel met een aantal sprekers had nog voor wat vuurwerk kunnen zorgen. En een zorgenkindje bij elk seminar, hoe krijg je de zaal ook mee? Ook hier was dat soms een probleem, al zorgde een aantal bezoekers wel voor interessante discussies. What's Next 02 mag er wat mij zeker komen, maar bekijk goed het format en denk na hoe je de aandacht goed vasthoudt.

Frank Meeuwsen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies