Media07.04.2009

Uitgevers: word wakker!


uitgevers-word-wakker.jpg
uitgevers-word-wakker.jpg

On zijn persoonlijk blog Daggle loopt recentelijk Danny Sullivan leeg over de kortzichtige manier waarop uitgevers van boeken en kranten omgaan met internet. Zij zien internet – terecht – als een gevaar voor hun bestaande handel, maar weigeren vervolgens hun oude posities te verlaten en nieuwe modellen te ontwikkelen voor Internet.

Zijn cynische betoog over Associated Press is een klassiek voorbeeld hoe je de arrogantie van de oude uitgevers in het nieuwe Internet tijdperk kan beschrijven. Met de introductie van de het door Google ondersteunde Automated Content Access Protocol ACAP is getracht om een systeem te bedenken dat informatie van die uitgevers min of meer vrijelijk over het internet kan bewegen, zonder dat de (auteurs)rechten van de gevestigde uitgevers te veel “gevaar” lopen.

Los van de discussie in hoeverre de auteurswet de maatschappelijk zeer gewenst “flow of information” tegenwerkt, is het duidelijk dat met de auteurswet in de hand in de oude tijden de (kranten)uitgevers een soort informatie kartel in stand konden houden onder het uitroepen van hun maatschappelijk belangrijke functie en de kwaliteit die ze leveren (want op Internet bestaat volgens hen natuurlijk niet zo iets als kwaliteit).

Het is nog niet zo lang geleden dat kranten uitgevers in Nederland en België via de rechter probeerde direct-links naar hun nieuwsartikelen te voorkomen. Danny verhaalt in zijn blog over boze directeuren van de Wall Street Journal, Dalles Morning News die schande spreken over Google en Danny nodigt hun uit hun sites niet langer door Google te laten indexeren. “Oh, but you won’t do that. You want the traffic, but you also want to be like the AP and hope you can scare Google into paying you. Maybe that will work. Or maybe you’ll be like all those Belgian papers that tried the same thing and watched their traffic sadly dry up”.

Maar ook Rupert Murdoch himself wordt geciteerd: “”Should we be allowing Google to steal (sic) all our copyrights?” asked the News Corp. chief at a cable industry confab in Washington, D.C., Thursday. The answer, said Murdoch, should be, ” ‘Thanks, but no thanks.’   Maar Danny’s antwoord is duidelijk: “Let me help you with that, Rupert. I’m going to save you all those potential legal fees plus needing to even speak further about the evil of the Big G with one simple line. Get your tech person to change your robots.txt file to say this: User-agent: * Disallow: /  Done. Do that, you’re outta Google. All your pages will be removed, and you needn’t worry about Google listing the Wall St. Journal at all.”

Dat krantenuitgevers treuren om de goede oude tijden is begrijpelijk. Het rouwproces is hun gegund en als je dit als ondernemers je overkomt is dat ook niet leuk en we hebben best wel met ze te doen. Maar om dan de kwaliteit op Internet voortdurend aan de kaak te stellen en bloggers zwart te maken is kinderachtig. Maar wat echt verontrustend is dat ze de essentie van Internet en de rol van Google niet willen begrijpen. Zolang ze nog in dat stadium zitten van de rouwverwerking zullen ze niet in staat zijn creatief nieuwe producten en business modellen te bedenken en succesvol te gaan exploiteren. Hoeveel subsidie de politiek hun ook wil geven als ondersteuning en hoeveel advocaten ze ook op de zaak gaan zetten.
 
Daarom uitgevers: wordt wakker en ga de overheersende rol van Internet voor de informatievoorziening vooral eens doorgronden. Neem afscheid van het verleden en ga ondernemen. Anders is er geen uitweg en zal de rol van de gedrukte nieuwsmedia zeker worden gemarginaliseerd.
 
En passant heeft Danny een analyse wat “uitgeven” op het internet betekent. Want op internet zijn niet alleen de traditionele uitgevers “uitgevers” maar zijn op eens de miljoenen website beheerders uitgevers geworden: de shops, de productenverkopers, de portals, de bloggers, de profiel pagina’s van de Hyves deelnemers, etc.; ze zijn allemaal bezig met uitgeven. Want Google doet zijn werkt wel om geïnteresseerden en adverteerders bij al die sites af te leveren. Maar uiteindelijk begint dan pas het spel: hoe houdt ik de bezoekers vast en stel ik hun informatiebehoefte veilig. Dat is wat uitgeven is, en diegene die dat verstaan zullen de hero’s van het internet worden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.