Je bent extreem voorspelbaar (en dit experiment bewijst het)

Je bent extreem voorspelbaar (en dit experiment bewijst het)

Vorig artikel Volgend artikel

Je individualiteit is je heilig, toch? Dat gevoel, dat je een geheel eigen pad bewandelt in dit leven, dat er maar ééntje van jezelf is en dat je vooral niet meeloopt met de rest van de wereld, dat is belangrijk. Allemaal kolder, althans het meelopen met de rest gedeelte, zo blijkt uit een experiment dat Multiclick heet en je zo even kunt doen, want het is letterlijk met één klik gedaan.

Doe de test.

Eerst doen, dan verder

Gedaan? Oké, dan is het eerst vooral zaak om je even op de borst te kloppen als je geen pixels om je klik heen had zitten: je bent (nog) uniek in je keuze! Dat gezegd hebbende moet je je wel een beetje schamen als je midden in de roos van de heatmap hebt geklikt, want dan neem je dus gewoon alles aan wat tegen je gezegd wordt. De 'rebellen' die dachten slim te zijn en in een hoekje te klikken waren ook niet de enigen, want je kunt in het onderstaande beeld precies zien in hoeverre dat een trend was.

click-heatmap

Hoe dan?

Wat blijkt? We zijn met zijn allen prima in te schatten, want de 'klik maar waar je wilt'-keuze leidt mensen al snel tot een gedachtenproces dat ertoe leidt dat hun vrijheid om te kiezen toch bepaald wordt door verwachtingen. Of luiheid: het rode puntje links van het midden is de plek die het dichtste bij je duim is als je de test op een telefoon doet, wat trouwens ook nog eens bevestigt dat veel mensen hun telefoon in hun linkerhand houden.

Dat het precieze midden van het vlak ook populair is was te verwachten, maar het is toch schandalig dat zo veel mensen gewoon klikken waar hun verteld wordt. Zo word je natuurlijk nooit een uniek sneeuwvlokje!

[Afbeelding © Muticlick]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies