Online13.08.2008

Wehkamp.nl 2.0?


wehkamp-nl-2-0.jpg
wehkamp-nl-2-0.jpg

Dat de wehkamp.nl er sinds woensdag 13 augustus 2008 anders uitziet mag niemand zijn ontgaan. Een exclusief interview met succesvol Wehkamp-marketeer Roelof Jousma over 2.0, conversie, usability en de toekomst van het vernieuwende online warenhuis. Less-is-more?

-Waarom een Wehkamp restyle? Wat was de noodzaak?

Wehkamp.nl heeft zich tot doel gesteld een nog sterker merk te creëren en meer consumenten aan te spreken. De nieuwe merkidentiteit van wehkamp.nl(actueel, verrassend, eigenzinnig en betrokken) komt vanaf vandaag tot uiting in alle media die wehkamp.nl inzet, zoals de website, de catalogus, de verpakkingen, etc. Het doel van het creëren van een nog sterker wehkamp.nl en de geïntegreerde marketingcommunicatie is om meer consumenten vaker te verleiden tot het kopen op wehkamp.nl. Daarmee natuurlijk de omzet en winstgevendheid sterk te laten groeien. Wehkamp.nl richt continu haar blik op de toekomst en wil als marktleider voorop blijven lopen.

-Hoe zou je deze redesign willen omschrijven? Heeft dit te maken met het willen bereiken van een andere (online) doelgroep?

Het redesign omvat meer dan alleen de website: alle media die wehkamp.nl inzet hebben een metamorfose ondergaan. Als we specifiek kijken naar de website is er in vergelijking met de oude website van wehkamp.nl veel meer aandacht op het product komen te liggen. Dat is in de eerste plaats gerealiseerd door de website veel rustiger te maken in kleurstelling, opbouw en typografie. Ook de beelden zelf hebben een metamorfose ondergaan. In een half jaar tijd zijn alle producten van wehkamp.nl opnieuw gefotografeerd. De content heeft tot doel bezoekers te inspireren, te verleiden en te verrassen. Elk beeld moet aan deze voorwaarden voldoen. Ten slotte hebben we een nieuwe zoomfunctie toegevoegd die de bezoekers de kans geeft het product tot in het kleinste detail te bekijken. Kortom de totale look & feel is ingrijpend vernieuwd.

Wehkamp.nl is erg ambitieus en heeft zich ten doel gesteld hét online warenhuis van Nederland te blijven in de explosieve groei van e-commerce. Dat betekent inderdaad een uitbreiding van de doelgroep met consumenten die wehkamp.nl wel van naam of uit het verleden kennen maar er nog geen aankopen doen. 
 
-In hoeverre speelt usability en conversie een rol bij deze 2.0-restyle?

Usability en conversie zijn uitgangspunten bij het bouwen van een succesvolle website. De kennis hierover is meegenomen in het project en vanzelfsprekend is de nieuwe website getest in de vorm van een uitgebreide usability test, gecombineerd met eye-tracking. Consumenten met verschillende achtergrond en ervaring hebben de site grondig doorlopen en beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid. De respondenten waren zeer enthousiast over de nieuwe website. Alle ondervraagde consumenten zijn positief verrast over de frisse uitstraling. Veel gehoorde termen: duidelijk, rustig, overzichtelijk en mooi.
 
-Wat is de visie van Wehkamp op less-is-more?

Less-is-more betekent voor ons dat de klant en het product centraal staan en niet het medium. 
 
-Waar zit voor Wehkamp.nl vooral het onderscheidend vermogen in online?

De combinatie tussen 13 jaar kennis en ervaring in online marketing communicatie, de absolute focus op online retailing en de nieuwe merkidentiteit die aansluit bij de behoeftes van de Nederlandse consument.
 
-Gaan jullie ook offline of wellicht crossmediaal campagnes aanscherpen/ aanpassen/ veranderen?
 Ja. Het is geïntegreerde marketingcommunicatie. Dat betekent dat we alle media een uiting zijn van dezelfde merkidentiteit.
 
-Hoe gaat andere media de nieuwe Wehkamp 2.0 ondersteunen?
We gaan dit ondersteunen door de inzet van internet-marketing, radio, e-mail, direct marketing en PR. 
 
-Wat kunnen wij nog meer verwachten van Wehkamp? Social media? SMO? Bloggen?  Microsites? Meer interactie op de site(s)? Social networking?

We introduceren in september een nieuwe website waarin we meer informatie over wehkamp.nl gaan geven. Bovendien gaan we de interactie op onze website vergroten.
 

Roelof Jousma is marketeer bij Wehkamp.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II

Verder lezen over Wehkamp

Wehkamp verliest steeds meer terrein aan Bol.com en Coolblue

Het vertrouwen in het 68-jarige bedrijf Wehkamp staat sterk onder druk. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2020 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het onderzoek, dat voor de zesde keer is gehouden, toont aan da...

Online16.04.2020

Wehkamp verliest steeds meer terrein aan Bol.com en Coolblue

HEMA gaat samenwerken met Jumbo

Hoewel HEMA al eerder samenwerkte met Albert Heijn, er werden pilotwinkels met een foodservice geopend, gaat de winkelketen nu samenwerken met Jumbo. Binnenkort vind je HEMA-producten in de schappen van de supermarktkete...

Nieuws09.11.2019

HEMA gaat samenwerken met Jumbo

HEMA-producten straks bij de supermarktketen te koop
Enorme concurrentie tussen webwinkels maakt shoppen gemakkelijker

Het is bijna Black Friday (of beter gezegd: de week van Black Friday is al onderweg) en dus wordt er gestunt met prijzen door de grote webshops. Maar de prijs zijn niet het enige dat onder druk staat bij webshops als Bol...

Online22.11.2017

Enorme concurrentie tussen webwinkels maakt shoppen gemakkelijker

Voorwaarden steeds beter
​De eerste Dutch Search Awards zijn uitgereikt

Gisterenavond zijn de eerste Dutch Search Awards feestelijk uitgereikt door Victoria Koblenko in B-Amsterdam. De Dutch Search Awards verkiezing is de eerste officiële waardering binnen het Nederlandse search-landschap....

Search25.11.2016

​De eerste Dutch Search Awards zijn uitgereikt

Blue Mango de grote winnaar!
Albert Heijn scoort in Nederland​ het best met mobile commerce

Van de top 20 retailers in Nederland scoort Albert Heijn het best als het gaat om mobile commerce. Zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Episerver. Met een score van 62 procent laat Albert Heijn een consistente, goe...

Mobile21.01.2016

Albert Heijn scoort in Nederland​ het best met mobile commerce

Wehkamp heeft jouw pakketje binnen 30 minuten klaar liggen voor verzending

Koning Willem-Alexander heeft gisteren het nieuwe distributiecentrum van webwinkel wehkamp geopend. Dit nieuwe centrum is het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld. En hiermee is wehkamp in s...

Online24.09.2015

Wehkamp heeft jouw pakketje binnen 30 minuten klaar liggen voor verzending

Koning Willem-Alexander opent grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld
wehkamp.nl lanceert geheel nieuwe website

Eerder deze week lanceerde wehkamp een geheel nieuwe website met een online magazine. Verder breiden ze ook het assortiment uit met een aantal verschillende initiatieven: het 'Only for you' en 'Colour for you' platform m...

Online14.11.2013

wehkamp.nl lanceert geheel nieuwe website

Wehkamp wint Nima Awards 2011!

De vier winnaars van de Nima Awards 2011 zijn bekend. Wehkamp.nl is door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2011. In de categorie Duurzaam Ondernemen heeft PLUS Retail de award in de wa...

Marketing25.11.2011

Wehkamp wint Nima Awards 2011!