Waar blijven de vliegende auto's die ons ooit beloofd werden?

Waar blijven de vliegende auto's die ons ooit beloofd werden?

Vorig artikel Volgend artikel

De mens droomt al van vliegende auto’s sinds de Amerikaanse luchtvaartpionier Glenn Curtis in het tweede decennium van de voorbije eeuw zijn autoplane-prototype voorstelde, maar verschillende pogingen van diverse uitvinders en ontwerpers hebben nog altijd niet tot een daadwerkelijke doorbraak kunnen leiden. Aldus Stuart Brown, tech-specialist van The New York Times. Er zijn volgens Brown 2 grote hindernissen die de introductie van vliegende auto’s afhouden. De journalist voert aan dat het bijzonder moeilijk blijkt om een geschikt concept uit te werken, maar bovendien maakt ook de regelgeving van de overheid de introductie van vliegende auto’s weinig haalbaar.

"Het is niet realistisch om de technologieën voor vliegtuigen en auto’s samen te brengen," aldus Brown. "Die pogingen zullen meer dan waarschijnlijk steevast leiden tot een concept dat zowel een mislukt vliegtuig als een ondeugdelijke auto zal opleveren. Achter vliegtuigen en auto’s gaan immers totaal afwijkende filosofieën schuil."

"Onder meer gewicht, comfort en veiligheid moeten in beide concepten op een totaal andere manier worden benaderd. Een combinatie van die verschillende vereisten zal meer dan waarschijnlijk leiden tot een reeks van compromissen die de realisatie van de vliegende auto in de praktijk quasi onmogelijk maken.

"Bovendien moet er ook rekening worden gehouden met de regelgeving die door de autoriteiten wordt gehanteerd," gaat Brown verder. "In de Verenigde Staten eist de Federal Aviation Administration onder meer een certificiëring, die getuigt dat het design veilig en luchtwaardig is."

Eisen

"Er worden ook zware eisen gesteld aan de constructeur, die de nodige kwaliteitsnormen moet kunnen aantonen en moet kunnen bewijzen dat de productie compleet beantwoordt aan het goedgekeurde prototype. Het kan gemakkelijk meer dan een decennium duren voor al die formaliteiten zijn vervuld. Bovendien moet ook nog eens rekening worden gehouden met de voorschriften van het ministerie van transport en de verkeersveiligheid."

Brown voegt er echter aan toe dat er echter geen enkele reden is waarom de droom van de vliegende auto definitief zou worden opgeborgen. Hij verwijst daarbij onder meer naar ontwikkelingen van het Amerikaans bedrijf Terrafugia en de Slowaakse onderneming Aeromobil, die een antwoord proberen te vinden op de technologische bezwaren tegen het concept.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies