Must see: Lexus onthult de Lexus LC 500

Must see: Lexus onthult de Lexus LC 500

Vorig artikel Volgend artikel

Lexus presenteerde gisteren vier jaar na de onthulling van het spectaculair gelijnde LF-LC concept het uiteindelijke productiemodel van de 2+2 luxecoupé, de Lexus LC 500.

Deze nieuwe coupé schittert als wereldprimeur op de North American International Auto Show in Detroit. En het is gelijk het nieuwe vlaggenschip onder de premium coupés, waarbij luxe, design, performance en technologie de boventoon voeren.

Lexus-LC-500-012016-3

De Lexus LC 500 staat op een compleet nieuw platform en wordt aangedreven door de krachtigste V8-benzinemotor die Lexus tot nu toe ontwikkelde. Het is een evolutie van de LF-LC Concept die in 2012 op de NAIAS eveneens de ster van de show was. Pers, publiek en Lexus-rijders reageerden toen bijzonder enthousiast en vroegen zich af of het opzienbarende studiemodel ooit in productie zou komen. Nu is de Amerikaanse show opnieuw het podium van een spectaculaire Lexus première.

Styling & designdetails

Het nieuwe vlaggenschip in de coupéreeks staat symbool voor puur craftmanship. Door nieuwe oplossingen te implementeren, kon de styling van de LF-LC Concept zoveel mogelijk behouden worden. De imposante Lexus LC 500 onderscheidt zich met zijn vloeiende lijnen, met lage daklijn en brede schouders. De coupé is 4.760 mm lang, 1.920 mm breed en slechts 1.345 mm hoog. De voorzijde valt direct op door de geprononceerde Lexus spindle grille en de zeer slanke triple LED-koplampen. De meerlaagse LED-achterlichten geven een uniek, herkenbaar lichteffect.

Lexus-LC-500-012016-5
Lexus-LC-500-012016-7
Lexus-LC-500-012016-8
Lexus-LC-500-012016-6
Lexus-LC-500-012016-9
Lexus-LC-500-012016-10

Rijkwaliteiten

De nieuwe achterwielaangedreven LC 500 symboliseert de richting die Lexus inslaat op dit gebied. Rijdynamiek en verfijning waren speerpunten bij de ontwikkeling. Superieure rijkwaliteiten kregen absolute prioriteit. De Lexus LC 500 maakt bovendien als eerste Lexus gebruik van een geheel nieuw platform. Dit is de basis van alle toekomstige Lexus modellen met de motor voorin en aandrijving op de achterwielen.

Krachtige V8

De Lexus LC 500 wordt aangedreven door de beproefde 5,0-liter V8-benzinemotor uit de Lexus RC F en GS F. Deze atmosferische, hoogtoerige achtcilinder wordt geprezen om zijn soepele en lineaire vermogensafgifte en karaktervolle sound. De volledig uit aluminium vervaardigde, krachtigste V8-motor die Lexus ooit bouwde, levert 351 kW/477 pk en een koppel van 530 Nm.

10-trapsautomaat

De aandrijfkrachten worden naar de achterwielen gestuurd via een nieuw ontwikkelde 10-trapsautomaat – de eerste van Lexus ooit. De schakeltijden zijn vergelijkbaar met die van een transmissie met dubbele koppeling. De prestaties van de Lexus LC 500 zijn mede hierdoor ongekend voor een 2+2 coupé van dit kaliber. De acceleratietijd van 0-100 km/uur neemt minder dan 4,5 seconden in beslag.

Technologie

Zoals het een vlaggenschip betaamt, komt de LC 500 met de nieuwste technologie op het gebied van actieve veiligheid. Het standaard Lexus Safety System + is een pakket actieve veiligheidssystemen, bestaande uit onder meer Pre-Crash Safety systeem (PCS) dat botsingen helpt te voorkomen dan wel de gevolgen hiervan te beperken. Lane Keep Assist (LKA) waarschuwt de bestuurder als de auto zich buiten de rijbaan dreigt te begeven zonder richting aan te geven. Automatic High Beam (AHB) zorgt voor optimaal zicht naar voren tijdens nachtelijke ritten, zonder tegenliggers te verblinden. En ook All-speed Adaptive Cruise Control (All-speed ACC) behoort tot de veiligheidsfeatures.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies