De elektrische Tesla vrachtwagen: alles opgelost

De elektrische Tesla vrachtwagen: alles opgelost

Vorig artikel Volgend artikel

Elon Musk heeft het zo druk met al zijn elektrische auto's dat hij geen tijd meer heeft om thuis te slapen. Niet gek, want bij de aankondiging van de nieuwe Tesla vrachtwagen (met bonus Roadster-aankondiging) liet hij weer zien dat Tesla verdomd veel goede ideeën heeft. Ook voor vrachtwagens.

Natuurlijk zijn vrachtwagens niet sexy (sorry, chauffeurs) maar verdomme als Musk en zijn team niet een hele hoop van de ellende voor vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven hebben opgelost met de Tesla Semi. Hij let het allemaal zien tijdens het live-evenement vannacht in de VS.

tesla-semi-event

Denk even aan de grootste pijnpunten bij vrachtwagens. Als medeweggebruiker zit de acceleratie (of het gebrek daaraan) van vrachtwagens altijd in de weg. Dat is met de Tesla semi wel opgelost: los van het vrachtje kan de wagen van nul tot honderd in vijf seconden, maar zelfs met volledige belasting (35.000 kilo) duurt het maar 20 seconden.

Het design is daar een belangrijk onderdeel van, want de kogelvorm wijkt flink af van de huidige vrachtwagens. Met een platte onderkant en flappen die zich aanpassen aan de breedte van de lading wordt de wrijving geminimaliseerd en zo kan de vrachtwagen sneller optrekken, maar ook verder rijden op een volle batterij. 800 kilometer (mét volle belasting) haalt de vrachtwagen en tijdens een (verplichte) stop voor chauffeurs van 30 minuten kan er met de nieuwe Mega-chargers 650 kilometer bijgeladen worden. Zonder dat je er naast hoeft te staan, een kritiek punt voor chauffeurs.

Het interieur is minimalistisch op zijn Tesla's, maar in een vrachtwagen is dat ideaal voor een chauffeur. Het geeft ruimte, er zijn twee touchscreens om alles te kunnen bedienen (maar alles is ook te doen met één), je kunt staan in de cabine en de chauffeur zit in het midden, zodat hij een beter zicht heeft op alles wat er gebeurt. Het glas van de cabine is extreem gehard, zodat de kans dat een chauffeur strandt met een barst in het glas (want dan mag je niet meer rijden) minimaal is.

Allemaal verbeteringen in de ervaring voor zowel chauffeurs als medeweggebruikers dus. Alle vrachtwagens worden ook met een volledig setje sensoren geleverd, zodat een vrachtwagen altijd binnen de baan blijft rijden (Musk had het over een medisch noodgeval, maar we weten allemaal dat hij bedoelde "als de chauffeur in slaap valt") en na het uitblijven van een reactie de vrachtwagen langzaam aan de kant zet. Er wordt zelfs automatisch geremd als een andere auto (of vrachtwagen) wil inhalen. Dus geen testosteron-wedstrijdjes meer die de rest van de snelweg 10 minuten vertraging opleveren.

Ideaal dus. De vrachtwagens worden vanaf 2019 geproduceerd dus tegen 2020 zullen we de eerste misschien op de wegen gaan zien in de VS. Wat ze precies kosten? Dat weten we niet, maar de eerste orders zijn al binnen.

tesla-semi-1
tesla-semi-los

[Afbeeldingen © Tesla]

tesla-semi-binnen

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies