Automotive25.06.2015

10 dingen die gaan veranderen door de komst van zelfrijdende auto’s


Nu verschillende Europese landen, waaronder ook België en Nederland, hebben aangekondigd de eerste tests uit te gaan voeren met zelfrijdende of autonome auto’s, wordt het duidelijk dat we binnenkort geen rijbewijs meer nodig hebben.

In de niet zo verre toekomst zullen de ingebouwde computers waarschijnlijk veel betere chauffeurs blijken dan mensen. Minder ongevallen en minder files worden genoemd als belangrijke voordelen, maar volgens het onderzoeksbureau McKinsey zullen elektrisch gestuurde wagens de wereld op heel wat meer punten gaan veranderen.

McKinsey ondervroeg 30 Europese, Amerikaanse en Aziatische transportexperts naar de verwachte gevolgen van een daadwerkelijke doorbraak van de zelfrijdende auto. Hieronder volgen de 10 veranderingen die de experts voor de volgende jaren voorspellen.

Nemen we in de toekomst plaats op de achterbank?
Nemen we in de toekomst plaats op de achterbank?

1. De industrie gaat als eerste overschakelen

Voordat de zelfrijdende wagens veilig op de openbare weg kunnen gebruikt worden, zal er nog veel geëxperimenteerd en verbeterd moeten worden. Maar op grote privéterreinen, bij landbouwbedrijven en industriezones bijvoorbeeld, worden nu al zelfrijdende voertuigen gebruikt.

Bedrijven besparen daarmee op het loon van chauffeurs én op brandstof, want computergestuurde verbruiken minder, hetgeen ze meteen ook milieuvriendelijker maakt.

2. De auto-industrie gaat radicaal veranderen

Constructeurs staan voor belangrijke keuzes. Investeren ze nu al grootschalig in zelfrijdende wagens of kijken ze eerst de kat uit de boom? McKinsey voorspelt dat de grote topmerken wellicht als eerste een autonome wagen op de markt zullen willen brengen.

De andere grote automakers zullen wellicht snel volgen indien ze merken dat het een succesverhaal is. Verder voorspellen de experts dat een aantal nieuwe spelers zullen opstaan die een goede kans maken snel marktaandeel te veroveren.

3. We gaan ons anders verplaatsen

Een fenomeen dat nu al speelt en wellicht nog versterkt wordt door de zelfrijdende wagens, is het autodelen. Vooral Uber-achtige diensten waarbij mensen via hun smartphone een wagen in de buurt zoeken die hen een bepaald traject kan vervoeren, zullen het volgens McKinsey steeds beter gaan doen.

4. Onafhankelijke garagehouders krijgen het moeilijk

Doordat de software in de auto’s van merk tot merk zal verschillen, zullen consumenten wellicht bijna verplicht worden hun wagen in de merkgarage te laten onderhouden.

5. Autoverzekeringen eerder voor de constructeur dan voor de bestuurder

Als menselijke fouten in het verkeer zo goed als uitgesloten worden, lijkt het nutteloos aan bestuurders nog verzekeringen te verkopen. Daarentegen zullen constructeurs zich goed moeten indekken tegen fouten in de software die verkeersongelukken veroorzaken. Dat vormt wellicht een nieuwe markt voor de autoverzekeraars.

6. Minder personeel in de autofabriek

Als autobedrijven meer gaan lijken op de huidige elektronicafabrikanten, zullen ze ook het productieproces meer gaan automatiseren. Dat zou slecht nieuws kunnen zijn voor de werknemers die hun job mogelijk zien verdwijnen.

7. Autorijden wordt ontspannend

Pendelaars die dagelijks lang onderweg zijn van en naar het werk, zullen er plots veel vrije tijd erbij krijgen, of zullen tenminste kunnen werken in de auto terwijl die hen tot hun bestemming brengt.

8. Parkeren wordt een fluitje van een cent

Niet enkel kunnen computergestuurde auto’s zich in parkeerplekken wurmen waarmee de meeste menselijke chauffeurs het moeilijk zouden hebben, maar omdat de deuren zich ook niet meer aan de zijkant van de auto bevinden, kunnen wagens ook veel dichter naast elkaar geparkeerd worden.

9. Minder ongelukken

Sommige experts schatten dat het aantal verkeersongelukken met 90 procent kan dalen. Dat zou uiteraard enorm veel mensenlevens redden.

10. Meer consumentenrobots

Doordat zelfrijdende auto’s veel technologie delen met robots, zoals een ultra-precieze plaatsbepaling of sensoren, zal de vooruitgang in de auto-industrie volgens de experts van McKinsey wellicht ook robottechnologie een stevige duw in de rug geven.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aanspr...

Automotive09.01.2024

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond Phoenix
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Het gaat er ooit toch echt aankomen, volledig zelfrijdende auto’s in steden en op snelwegen. Tesla roept, bij monde van opperbaas Elon Musk, al jaren dat de EV’s van het bedrijf er in principe al klaar voor zijn. En...

Automotive27.12.2023

Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen worden
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

General Motors haalt al zijn zelfrijdende auto’s van de weg. Ze hebben zo vaak ongelukken dat het niet langer verantwoord is om ze de weg op te sturen. Diverse initiatieven van andere bedrijven rondom zelfrijdende taxi...

Automotive16.11.2023

Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tege...

Automotive25.09.2023

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn