De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Google, Microsoft, maar ook Amazon, Taboola en mogelijk nog andere partijen betalen de eigenaar van Adblock Plus om advertenties op hun websites te deblokkeren. Zo weet de Financial Times te melden.
Adblock Plus is wereldwijd de populairste software voor het blokkeren van online advertenties. De deals, die vertrouwelijk zijn, maar wiens bestaan toch bevestigd is door de Financial Times, laten zien dat enkele van de grootste partijen uit de $120 miljard online advertising markt de opkomst (al bestaat het al jaren) van het blokkeren van advertenties zien als bedreiging voor hun inkomsten.
Adblock Plus is een browser extensie en is al meer dan 300 miljoen keer gedownload. De gratis dienst zegt op de eigen website dat het “annoying” banners, pop-ups en video advertenties blokkeert. Eyeo, het Duitse bedrijf achter Adblock Plus, zegt maandelijks meer dan 50 miljoen actieve gebruikers te hebben!
Het blokkeren van advertenties is een serieuze bedreiging voor internetdiensten die afhankelijk zijn van reclame/advertising inkomsten. Inmiddels zijn er ook enkele Duitse media groepen, waaronder RTL en ProSiebenSat.1 die een schadevergoeding eisen van Eyeo.
Google, Amazon, Mircrosoft
Google en Amazon willen niet reageren. Maar Microsoft, dat Bing search ads heeft laten deblokkeren zegt: ”
Microsoft will always give consumers choice when it comes to advertisements. We are committed to working with partners who share our vision for relevant, impactful brand interaction and respect the integrity of consumer choice.”
Eyeo verdient geld door het hebben van een ”
whitelist” van bepaalde advertenties die niet geblokkeerd worden. Sites kunnen aansluiten bij dit “acceptable ads” programma maar alleen als ze transparant zijn over wat een ad is.
Het whitelisting proces is gratis voor kleine websites en blogs, en Eyeo laat grotere partijen een fee betalen. Hoeveel dat is willen ze niet zeggen.
Maar een digitaal media bedrijf, wiens naam niet bekend is, zegt dat Eyeo een fee vraagt gelijk aan 30% van de inkomsten die gemaakt worden als de advertenties niet geblokkeerd worden.
Ad-blocking neemt toe
Het gebruik van ad-blocking software is het afgelopen jaar met 70% toegenomen, zo blijkt uit data van PageFair en Adobe. Er zijn zo’n 144 miljoen
actieve adblock gebruikers wereldwijd.
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Microsoft
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online11.04.2024
Windows 11 wordt voorzien van meer reclame
Gaming05.04.2024
Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt
Technology01.04.2024
Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Gaming28.03.2024
Komt er een witte, discloze Xbox Series X?
Online14.03.2024
Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023