Advertising06.12.2006

De invloed van het umfeld


-95.jpg
-95.jpg

Universal Media en Microsoft Digital Advertising Solutions hebben deze week nieuw onderzoek gepresenteerd naar de invloed van het umfeld op de effectiviteit van online campagnes.

Uit het onderzoek blijkt dat aandacht voor een site (1) tot meer reclameherinnering leidt. 19% van de respondenten herinnert zich de advertenties op sites die zij intensieve aandacht gaven, tegenover 11% herinnering voor een advertentie op een site die weinig aandacht behoeft.

Passendheid (2) en een houding (3) ten opzichte van een site hebben geen effect op reclameherinnering en reclameherkenning. Wel blijkt dat wanneer een advertentie aansluit op de content van een site – de advertentie is dan passend – dat de houding ten aanzien van een advertentie positiever is. Hetzelfde bleek te gelden bij een positieve houding ten aanzien van een site – ook daar profiteerde de advertentie van .

De invloed die het umfeld kan hebben is bekend voor tijdschriften en TV (Halo Effect – Sanoma 2001 en Netto Fractie onderzoek – Universal Media 2005/2006). Het effect van het online umfeld was echter nog niet onderzocht.

Universal Media en Microsoft Digital Advertising Solutions hebben dit onderzoek geïnitieerd omdat zij behoefte hadden aan inzicht in het kwalitatieve gedeelte van online mediaplanning – náást de bekende kwantitatieve elementen kosten en bereik.

Het onderzoek richtte zich op de vraag ,,Is umfeld belangrijk voor online planning?”. Het onderzoek – uitgevoerd door MetrixLab onder 1400 respondenten – laat zien dat de umfeld-elementen passendheid, houding een aandacht belangrijk zijn voor online planning. Door deze aspecten in overweging te nemen kan meer effect gegenereerd worden bij online campagnes.

“Wij stellen onszelf tot doel bij te dragen aan de ontwikkeling van het online medium. Daarom werken we graag samen met andere partijen om meer inzicht te bieden rond online adverteren, de kennis ervan te vergroten en de mediaplanners een breder perspectief te bieden. Vandaar dat we samen met Universal Media dit onderzoek hebben geïnitieerd. Op basis van de inzichten die dit onderzoek heeft opgeleverd kunnen online adverteerders hun doelstellingen efficiënter realiseren”, zegt Rachael Parrat, onderzoekspecialist bij Microsoft Digital Advertising Solutions Nederland.

“Door de vernieuwende en kwalitatieve inzichten die het UM TV Nettofractie onderzoek onlangs heeft opgeleverd en de toegevoegde waarden daarvan voor de TV-planningspraktijk is de behoefte ontstaan voor een dergelijk online umfeld-onderzoek. Dit unieke onderzoek vormt het daadwerkelijke bewijs en het inzicht dat kwaliteitsplanning van essentieel belang is voor de effectiviteit van communicatie en een hoger rendement van de investering. Ze onderbouwen onze eerdere benadering dat we verder moeten kijken dan bereik en kosten alleen” aldus Judith Hordijk van Universal Media.

Conclusies: * Het onderzoek toont aan dat het medium van invloed is op hoe de uiting wordt ontvangen. Men heeft een positiever houding ten aanzien van een advertentie wanneer deze geplaatst is op een site met passende content, of op een site waar de bezoekers positief tegenover staan.

* Voor de planning van een campagne betekent dit dat er naast kosten en bereik – afhankelijk van de communicatiedoelstellingen, meer rekening gehouden moet worden met de umfeld- elementen passendheid, houding en aandacht voor een site. Gezien de resultaten van het onderzoek worden variabelen zoals bezoekfrequentie en het aantal bekeken pagina’s dus belangrijk om in de planningspraktijk rekening mee te houden.

1) Passendheid: de mate waarin de inhoud van een online uiting direct aansluit bij de content van een site

2) Houding: een positieve houding voor een site is gedefinieerd aan de hand van 6 stellingen (waaronder: leuk vinden, relevant zijn, beter dan soortgelijken)

3) Aandacht: aandacht voor een site is door de respondenten zelf beoordeeld ‘met hoeveel aandacht heeft u deze site bekeken’.

Verder lezen over Microsoft

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Microsoft heeft een nieuw AI-model gepresenteerd dat op vrij indrukwekkende wijze en met heel weinig informatie al volledige video's kan maken, mét tekst.

Online22.04.2024

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Windows staat al bol van de advertenties, maar daar komt nog veel meer bij. Microsoft introduceert straks aanbevolen apps.

Online11.04.2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Microsoft is van plan om een virtuele chatbot aan zijn Xbox-gameconsole toe te voegen. Het gaat dan om een chatbot die door middel van kunstmatige intelligentie helpt bij de klantenservice. Denk bijvoorbeeld aan vragen d...

Gaming05.04.2024

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Het is al 29 jaar geleden dat Microsoft met Bob kwam. Niet de bewust onbeschonken bestuurder, maar een gebruikersomgeving die was bedoeld om mensen die zich niet zo comfortabel voelden bij het gebruiken van een computer...

Technology01.04.2024

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

De zwarte Xbox Series X kennen we: maar Microsoft schijnt ook een witte variant in de maak te hebben. Het apparaat is nagenoeg identiek aan de zwarte, maar komt behalve in een andere kleur ook zonder disc drive. Xbox Ser...

Gaming28.03.2024

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

Sinds het thuiswerken is zakelijk en privé meer dan ooit verwoven. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander, maar waar we het allemaal over eens kunnen zijn is dat die constante scheiding niet altijd zijn vruchten...

Online14.03.2024

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik