In de eerste helft van 2006 zijn de netto bestedingen aan TV reclame opvallend gestegen naar 387 miljoen euro. Dit is een groei van ruim 9% ten opzichte van 2005. Deze uitkomsten gaan in tegen de algemene verwachtingen dat het plafond aan bestedingen zo’n beetje bereikt was. Het kan natuurlijk komen omdat het onderzoek is gemaakt door de verkopers van TV reclame verenigd in SPOT
Het rapport geeft wel een heel rooskleurig beeld van de ontwikkelingen op TV gebied. Het lijkt toch een beetje propaganda a la het ouderwetse Russische model. Bovendien zijn de ontwikkelingen de de USA heel anders blijkens onder meer een onderzoek van Imedia Connection. Dat juist heel tegengestelde bewegingen aangeeft in dit onderzoek. Ook zijn de resulaten in strijd met eerdere rapporten van Price Waterhouse Coopers. Ze zijn er bij Spot uitstekend in geslaagd om de cijfers op een zo gunstig mogelijke manier te presenteren. Het lijkt een beetje op de Katholieke kerk die een onderzoek presenteert over of de gelovigen wel echt in de Heer geloven.
Maar goed for the record. Spot constateert onder meer het volgende. De toenemende belangstelling voor televisiereclame is breed gespreid. De sectoren waar de meeste groei zit zijn: banken en verzekeringen, loterijen, lichaamsverzorgingsproducten en dranken (frisdrank en bier). In zijn persbericht noemt Spot 2006 nu al ‘één van de succesvolste televisiejaren uit de geschiedenis’: ‘Er worden meer televisies verkocht, mooiere en betere toestellen, de kijktijd neemt toe en de bestedingen van de adverteerders groeien sterk.’ De top-10 adverteerders van Nederland besteedt bijna driekwart (73%) van zijn reclamebudget bij de televisiezenders. De groei van televisie gaat volgens Spot ten koste van het aandeel van dagbladen (van 19% naar 8% aandeel) en tijdschriften (van 7% naar 4% aandeel). Internetreclame (banners en buttons) neemt 1% van de bestedingen voor zijn rekening. Niet geregistreerd is wat de adverteerders besteden aan hun eigen websites.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de Nederlander is in 2005 meer tv is gaan kijken en kijkt nu gemiddeld 195 minuten per dag (drie uur en een kwartier).
Intussen wordt er steeds meer video via internet aangeboden. Tele2/Versatel (sinds 2005) en Mine (sinds 2006) geven zenders door. Bedrijven bieden ook steeds meer video via internet aan.
Steeds vaker worden televisieprogramma’s opgevraagd via internet. Begin 2006 worden via de site uitzendinggemist van de Publieke Omroep per maand meer dan vier miljoen streams opgevraagd.
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023
Reclameverbod voor online casino’s
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024