Tv reclame groeit tegen de verwachting in.

Vorig artikel Volgend artikel
1159119257hondenhok2

In de eerste helft van 2006 zijn de netto bestedingen aan TV reclame opvallend gestegen naar 387 miljoen euro. Dit is een groei van ruim 9% ten opzichte van 2005. Deze uitkomsten gaan in tegen de algemene verwachtingen dat het plafond aan bestedingen zo’n beetje bereikt was. Het kan natuurlijk komen omdat het onderzoek is gemaakt door de verkopers van TV reclame verenigd in SPOT

Het rapport geeft wel een heel rooskleurig beeld van de ontwikkelingen op TV gebied. Het lijkt toch een beetje propaganda a la het ouderwetse Russische model. Bovendien zijn de ontwikkelingen de de USA heel anders blijkens onder meer een onderzoek van Imedia Connection. Dat juist heel tegengestelde bewegingen aangeeft in dit onderzoek. Ook zijn de resulaten in strijd met eerdere rapporten van Price Waterhouse Coopers. Ze zijn er bij Spot uitstekend in geslaagd om de cijfers op een zo gunstig mogelijke manier te presenteren. Het lijkt een beetje op de Katholieke kerk die een onderzoek presenteert over of de gelovigen wel echt in de Heer geloven.

Maar goed for the record. Spot constateert onder meer het volgende. De toenemende belangstelling voor televisiereclame is breed gespreid. De sectoren waar de meeste groei zit zijn: banken en verzekeringen, loterijen, lichaamsverzorgingsproducten en dranken (frisdrank en bier). In zijn persbericht noemt Spot 2006 nu al ‘één van de succesvolste televisiejaren uit de geschiedenis’: ‘Er worden meer televisies verkocht, mooiere en betere toestellen, de kijktijd neemt toe en de bestedingen van de adverteerders groeien sterk.’ De top-10 adverteerders van Nederland besteedt bijna driekwart (73%) van zijn reclamebudget bij de televisiezenders. De groei van televisie gaat volgens Spot ten koste van het aandeel van dagbladen (van 19% naar 8% aandeel) en tijdschriften (van 7% naar 4% aandeel). Internetreclame (banners en buttons) neemt 1% van de bestedingen voor zijn rekening. Niet geregistreerd is wat de adverteerders besteden aan hun eigen websites.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de Nederlander is in 2005 meer tv is gaan kijken en kijkt nu gemiddeld 195 minuten per dag (drie uur en een kwartier).

Intussen wordt er steeds meer video via internet aangeboden. Tele2/Versatel (sinds 2005) en Mine (sinds 2006) geven zenders door. Bedrijven bieden ook steeds meer video via internet aan.

Steeds vaker worden televisieprogramma’s opgevraagd via internet. Begin 2006 worden via de site uitzendinggemist van de Publieke Omroep per maand meer dan vier miljoen streams opgevraagd.

John T. Knieriem

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies