Unilever plust internet

Vorig artikel Volgend artikel
1127246585unilever en msn

'Internet krijgt drie keer zoveel van Unilever', schreven we in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing. Het kon natuurlijk niet anders of dat moest ten koste gaan van een ander medium. Gisteren werd bekend dat de wereldwijde uitgaven aan televisiereclame met eenvijfde gedaald zijn in de afgelopen drie jaar, en dat ze naar verwachting verder zullen dalen.

Het nieuws werd bekend op de Royal Television Society conference in Cambridge (UK). Alan Rutherford, vice-president global media bij Unilever, zei dat de waarde van tv-advertising hard achteruit holt vanwege het groeiend aantal kanalen en de bijbehorende fragmentatie.

Daarom moeten adverteerders in de V.S. 10 procent meer besteden om dezelfde impact te bereiken als vijf jaar geleden. 'Dat kunnen adverteerders niet meer opbrengen', zei Rutherford. 'Zenders die daar geen oplossing voor zoeken zullen niet overleven.'

Unilever is in Nederland natuurlijk al lange tijd aan het pionieren met gesponsorde programma's; tien jaar geleden al 'Koffietijd', en nu 'Life & Cooking'. Maar het zoekt ook naar mogelijkheden voor product placement. Rutherford gaf de Dove beautylijn als voorbeeld van een product dat volgens hem prima in de verhaallijn van een bestaande serie zou kunnen worden verwerkt.

In Engeland krijgen vooral ITV en Channel 4 en 5, die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, zware klappen door de strategie van Unilever.

Uit onderzoek van de Vea bleek afgelopen week dat ook in Nederland en bij veel meer grote bedrijven tv-reclame onder druk staat.

Er is in dit verband een omslag nodig, omdat reclamebureaus nog steeds te veel in tv-commercials van 30 seconden denken.

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies