De cookiewet raakt branche in portemonnee

Vorig artikel Volgend artikel
De cookiewet raakt branche in portemonnee

De dialoogmarketingbranche voelt de cookiewet in de portemonnee en online marketing kan niet zonder cookies. Dit zijn enkele resultaten uit het onderzoek gehouden onder de bezoekers van de DDMA iLounge ‘Het cookiedebat 2.0’. Ruim 160 bureaus, adverteerders en exploitanten lieten zich 30 januari informeren over de implementatie van de cookiewet. Toezichthouder OPTA trok voor het eerst publiekelijk de zogenaamde ‘cookiewall’ in twijfel, hetgeen leidde tot een interessante discussie.

Bij bijna de helft van de respondenten (44%) resulteert de cookiewetgeving in een daling van de inkomsten. Ongeveer een kwart ziet de omzet met 1 tot 10% teruglopen. Bij 13% van de respondenten zakken de inkomsten tussen de 10% en 30% sinds de nieuwe cookieregels hun intrede deden. Met name de exploitanten hebben het zwaar. De helft ziet de inkomsten tussen de 1 en 10% dalen. Bij ruim 20% van hen is de daling forser: 10-30%.

Informeren en toestemming cookies
De meerderheid van de respondenten (71%) informeert de webbezoeker met een duidelijke melding dat de website cookies plaatst. 11% doet dit (nog) niet. Ruim de helft (57%) vraagt voor het plaatsen van cookies ook daadwerkelijk toestemming. 51% doet dit expliciet (webbezoeker moet actief “ja” zeggen) en 6% impliciet. Ruim een kwart van de respondenten vraagt (nog) geen toestemming voor het plaatsen van cookies.

Cookieloze online marketing geen optie
83% van de respondenten vindt dat online marketing niet zonder cookies kan (‘Geloof je dat cookieloze online marketing een alternatief is voor online behavioral advertising?’). Dit terwijl OPTA het debat aangreep om de zogenaamde cookiewall in twijfel te trekken. OPTA vraagt zich af in hoeverre je nog kan spreken van vrije toestemming, als een webbezoeker geweigerd wordt wanneer hij geen cookies accepteert. 

Op de website van de DDMA is een uitgebreid verslag te lezen over 'Het cookiedebat 2.0'. Daarin komen de standpunten van de OPTA en de bezoekers uitgebreid aan bod. Er kan in ieder geval worden geconcludeerd dat de branche nog lang niet is uitgediscussieerd over de cookiewet.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies