'Even Apeldoorn bellen' uitgeroepen tot reclameklassieker aller tijden

Vorig artikel Volgend artikel

Met maar liefst 30% van de stemmen is de langlopende campagne 'Even Apeldoorn Bellen' door de bezoekers van de tentoonstelling ReclameKlassiekers gekozen tot reclameklassieker aller tijden.

Vorige week ontving een afvaardiging van Centraal Beheer Achmea de prijs uit handen van Jan Knaap van het ReclameArsenaal, de organisatie achter de tentoonstelling. Op nummer twee eindigde Petje Pitamientje van Calvé en op drie De olifant van Rolo.

Vanaf het begin van de tentoonstelling op 17 december vorig jaar brachten in totaal 2.442 bezoekers hun stem uit op een van de 150 reclameklassiekers die in de Beurs van Berlage te zien zijn. De helft van alle stemmen ging naar de top 3; bijna 30% naar Centraal Beheer, ruim 10% naar zowel de nummers 2 (Calvé - Petje Pitamientje) als 3 (Rolo – Olifant). De nummers. 4 t/m 10 kregen elk 3,5% tot 5,5 % van de stemmen.

In 1985 verscheen de eerste commercial van de verzekeraar met de slogan 'Even Apeldoorn bellen' op televisie en in de bioscoop. Meer dan 50 reclamefilms later blijft Centraal Beheer Achmea nog steeds verrassen met dit campagneconcept. Centraal Beheer Achmea toont met het succes van deze campagne de kracht van een groots creatief idee aan. Een campagne die zowel in idee als in uitvoering zeer goed aansluit bij de Nederlandse cultuur en die keer op keer uiterst professioneel wordt uitgevoerd.
 
Even Apeldoorn bellen is het levende bewijs dat goede campagnes onbeperkt houdbaar zijn en generaties meekunnen. Centraal Beheer Achmea bedankte gisteren uitvoerig reclamebureau DDB, dat al 25 jaar verantwoordelijk is voor de campagnevoering. Op de tentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers kunnen in een speciale bioscoopzaal nog tot 27 februari alle reclamefilms van Centraal Beheer bekeken worden.

De top 10 reclameklassiekers ziet er als volgt uit:

1. Even Apeldoorn bellen – Centraal Beheer Achmea
2. Petje Pitamientje – Calvé
3. Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet – Rolo
4. Zwanen – KLM
5. Supermarktmanager – Albert Heijn
6. Ik ga bij Japie wonen – King Corn
7. Heerlijk Helder Heineken – Heineken
8. 15 miljoen mensen – Postbank
9. Goeiemoggel – KPN
10. Al het goeie komt van Melkunie koeien – Campina Melkunie

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies