Advertising03.09.2010

ProRail bezorgt ons nog eens een mooie dood


prorail-bezorgt-ons-nog-eens-een-mooie-d.jpg
prorail-bezorgt-ons-nog-eens-een-mooie-d.jpg

Spoorwegen kosten nogal wat levens en dat zorgt voor een hoop overlast. ProRail gaat daar nu echt wat aan doen. Een poetische oplossing, want let op wat dat wordt: een mooi rijmend bord.

Er schijnt nogal eens iemand te willen zien of het mogelijk is om net voor een rijdende trein een spoorwegovergang over te steken. Dat lukt niet altijd. In 2009 leverde dat 13 keer nogal wat stukken mens op – eens te meer het bewijs dat 13 echt een ongeluksgetal is. Ook dit jaar won de trein het al 5 maal van mensen die om een of andere reden vonden dat die spoorbomen er voor anderen waren.

Zoiets geeft een hoop overlast. Soms proberen mensen het dan ook nog eens met de auto, maar schatten ook dan de snelheid waarmee zo’n trein zich door het landschap beweegt net iets te idyllisch in. Gevolg is dat er over een paar honderd meter brokken blik en losse schoenen bij elkaar geraapt moeten worden, om nog maar niet te spreken van de ergernis op stations waar de forens te horen krijgt dat er voorlopig bussen worden ingezet.

Daar wil ProRail dus graag vanaf. Daar heeft men al voldoende te stellen met vierkante wielen, gladde herfstblaadjes, merkwaardig glad, wit spul tussen de wissels en het maar niet weg te werken achterstallig onderhoud aan het spoornet. Een einde maken aan spoorwegovergangen met losse lichaamsdelen zou dan toch weer schelen op de lijst ‘Oorzaken van vertraging’.

Nu hebben de meeste overgangen al spoorbomen, er rinkelt al overal een bel en de lichten knipperen er roder dan neon in een hoerenbuurt. Ondertunnelen is de oplossing, maar ja: duur en het zou nog heel wat dode durfallen duren voor zo’n project afgerond is. Er is in Nederland tenslotte altijd wel een omwonende te vinden die liever een hoofd op de rails ziet liggen dan een tunnel eronder.

ProRail denkt echter een sublieme oplossing gevonden te hebben. Een hele Hollandse oplossing bovendien: lekker goedkoop en bij voorbaat volkomen nutteloos. ProRail, dames en heren, gaat de mensen wachten voor de treinen leren. En let goed op wat de oplossing wordt, dat is namelijk een rijmend bord.

We gaan het meemaken dat we straks de volgende regel tegenkomen: ‘Wil je blijven leven, wacht dan even’. Ja, denk daar maar eens over na straks, met je fiets in de zeikregen, voor spoorbomen die al 10 minuten dicht zijn zonder dat er een trein voorbij is gekomen. Dat is dus precies wat ProRail ervan verwacht. Een rijmende slogan werkt vrijwel altijd beter dan een niet dichterlijk geschreven boodschap, is de gedachte.

In de Volkskrant wordt onder andere het voorbeeld aangehaald van ‘Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’. De grap is dat de schrijver van deze column ook de schrijver achter de slimme meid is geweest. Kan er nu dus iets anders komen dan louter lof voor de dichtkunst bij ProRail? Jazeker kan dat.

De slimme meid thematiek diende slechts als afrondende samenvatting voor een voorlichtende campagne. Dat de zin rijmde was echter toeval. Dat rijmen was geen doel op zich, er zijn destijds heel wat vellen met alternatieven door de typewriter gegaan, die hetzelfde uitdroegen, maar om uiteenlopende redenen minder krachtig waren. ProRail lijkt echter met opzet naar een rijmende regel gezocht te hebben in de overtuiging dat mensen die beter zullen verteren. Er wordt bovendien nogal luchtig voorbij gegaan aan het belang van plaats en functie. Bij een spoorwegovergang waarschuwen voor de dood: dat is wel even iets anders dan een pay-off voor een advertentie in de Viva en een Postbus 51 spotje op TV.

‘Wil je blijven leven, wacht dan even’ is serieus bedoeld om levens te redden. Maar persoonlijk schoot ik ervan in de lach toen ik het zag – ja, dat rijmt ook weer. Ik heb sterk het gevoel dat ik niet de enige zal zijn die er een goed humeur aan overhoudt. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar of het daarmee ook brommerscholieren ervan kan weerhouden nog even snel de rails over te hobbelen, ik weet het zo net nog niet. Een bord is geen hek. Geen bord in de wereld, rijmend noch dichtend, krijgt mensen met licht gebrek aan hersencellen gezond verstand aangepraat.

Maar vooruit, probeer het. Ik zou alleen zeggen: waarom stoppen bij de spoorwegovergang? Zet het bord ook neer op alle hoge gebouwen waar je vanaf kunt springen. Hang het onder elk stoplicht in de stad. Schilder de zin aan de onderkant van elke brug. Schroef het aan de binnenkant van alle gasovens. Maak er een bumpersticker van tegen bumperklevers. Zet het in braille bij de zebrapalen. Helemaal geniaal: zet het op alle sigarettenpakjes.

U merkt, ik raak toch nog enthousiast. Wie dan niet wil luisteren, gaat in ieder geval dood met een fraai stukje poëzie op het netvlies. En dan is dat toch een mooie dood, zelfs al zit je op de neus van een Sprinter geplakt.

Verder lezen over Nederland

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Welkom in de dynamische wereld van online gokken, waar iedere klik je kan brengen naar een nieuw avontuur. Precies in het midden van deze digitale ontdekkingsreis vinden we het casino zonder Cruks, een oase voor spelers...

Entertainment09.04.2024

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

We hebben komend weekend lekker een dagje langer vrij, omdat het Pasen is. Een welbekende vraag tijdens deze feestdag is natuurlijk: wat gebeurde er eigenlijk met Pasen? Je hoeft niet een hele bijbel door te akkeren om d...

Nieuws26.03.2024

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Er is tennis, er is squash en er is padel. Steeds vaker zien we in Nederland padelbanen verschijnen en dat is niet vreemd: het is een enorm goede sport. Nu blijkt volgens een onderzoek van Holidu dat er bepaalde steden i...

Lifestyle20.03.2024

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

Het was weer een mooie reis die we als kijker met de kandidaten van Wie is de Mol? hebben meegemaakt. Mexico natuurlijk, maar ook de reis die we elke week weer doormaakten met het ontdekken wie dan toch De Mol is. Er zij...

Entertainment09.03.2024

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

En de Mol is...
​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

Onderzoekers van Unmanned Valley, Greenport Duin- en Bollenstreek en NL Space Campus zijn erin geslaagd om een AI-model te ontwikkelen waarmee drones botrytis kunnen herkennen. Het model gebruikt kunstmatige intelligenti...

Nieuws07.03.2024

​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt