Affiliate Dag 2010 - De Keynote

Vorig artikel Volgend artikel
Affiliate Dag 2010 - De Keynote

In De Fabrique in Utrecht vond op 27 mei de Affiliate Dag 2010 plaats. Tijdens dit druk bezochte evenement zou teruggekeken worden op 10 jaar affiliate marketing in Nederland. Maar er was ook aandacht voor de toekomst, wat zal affiliate marketing ons brengen de komende jaren? Met smart werd door velen uitgekeken naar de laatste parallelsessie van de dag waarin de cijfers bekend gemaakt zouden worden door onderzoeksbureau Blauw Research. Hierover meer in ons volgende verslag over de Affiliate Dag 2010.

De Keynote Spreker deze dag was Ben Edelman. Hij is assistent professor aan de Harvard Business School van de Negotiation, Organizations & Markets unit. Zijn huidige onderzoek bevat het analyseren van de methoden en de effecten van spyware, met de focus op installatie en inkomsten bronnen. Hij heeft een overzicht van adverteerders die spyware ondersteunen, bureaus die spyware financieren, affiliate provisie fraude en klikfraude.

Edelman hield een vermakende presentatie met voorbeelden van fraude vanuit de affiliates zijde. De voorbeelden die hij aanhaalde kwamen allen uit Amerika. Een veel voorkomende manier van bedrog komt voort uit het gebruik van iframes. Bij het bezoeken van een website wordt het iframe ongezien geladen waardoor een cookie geplaatst wordt. De betreffende websites zijn veelal simpel en onaantrekkelijk. Bij een enkele affiliate waarbij de fraude ontdekt is, werd een commissie van ruim $550.000,- uitgekeerd. Te laat ontdekt dus.

Mede door dit voorbeeld wordt de aanname dat een adverteerder veilig met iedere affiliate zaken kan doen, verworpen. Er zal dus altijd een vorm van supervisie plaats moeten vinden om de zogenoemde ‘rotte appels’ te weren. Deze aanname van veilig zaken doen met iedere affiliate wordt gecreëerd door het businessmodel van affiliate marketing zelf. Een affiliate ontvangt namelijk een vergoeding als:

  • Gebruiker naar een affiliate website surft;
  • Gebruiker klikt op een link naar de adverteerder;
  • Gebruiker doet een aankoop.

En van de oplossingen die Edelman hiervoor aandraagt is het vertragen van de betalingen aan de affiliates. Hierdoor ontstaat meer tijd voor het ontdekken van eventuele fraude. Edelman heeft hierbij ook een model ontwikkelt waarbij enerzijds voldoende tijd wordt gecreëerd voor het ontdekken van fraude en anderzijds eerlijke affiliates niet teveel geïrriteerd worden door trage uitbetalingen. Zie hieronder.

-816.jpg

Als laatste kwamen de incentives aan bod. Op dit moment is het gemiddeld genomen zo dat een affiliate netwerk 10% van de aankopen ontvangt. Volgens Edelman is dit een verkeerde methode van beloning. Hierdoor zijn netwerken naar zijn mening niet snel geneigd iets te doen tegen fraude. Zij zijn tenslotte gebaad bij een hogere omzet. Hij stelt een beloning voor waarbij de affiliate manager 20% van de behaalde jaargroei als salaris ontvangt.
Tevens wijst Edelman op de algemene voorwaarden welke affiliate netwerken hanteren waarbij zij iedere vorm van aansprakelijk naast zich neerleggen. Dit is volgens hem niet juist.

Samenvattend zijn er een tweetal speerpunten te ontdekken in de presentatie welke volgens Edelman nodig zijn voor een verdere professionalisering van de affiliate markt, te verstaan:

  • Het begeleiden van kleine affiliates welke een adverteerder nog nooit heeft ontmoet;
  • Het managen van verschillende incentives: adverteerder, netwerk, affiliate programma manager, affiliate.

De presentatie van Ben Edelman op de Affiliate Dag 2010 is hier terug te vinden: http://www.benedelman.org/presentations/affiliatedag-may10.pdf

Door Evert Bol.
Medewerker van Ematters BV

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies