Apple nu echt in de aanval op Google?

Vorig artikel Volgend artikel
Apple nu echt in de aanval op Google?

Ondanks het gegeven dat 1 april alweer een week geleden is, moest ik vanmorgen alsnog even aan een verlate 1 april grap denken: Apple begeeft zich nu echt gewapend in de arena van Google. En dat twee weken nadat Steve Jobs en Eric Schmidt samen gezellig koffie zaten te drinken op een terrasje in Paolo Alto.

Dat was dus een paar dagen voor 1 april, en toen dacht ik dat ze te vroeg waren. Eerlijk  gezegd begin ik steeds minder te begrijpen wat er nu echt aan de hand is tussen Google en Apple. Gezworen vijanden, alte kameraden, of geslepen sjacheraars die straks nog een keer vanwege voorkennis en/of kartelvorming aangeklaagd kan worden? Wie het denkt te weten zegt het maar.

Hoe dan ook; het nieuws van vandaag is dat Apple Google met een eigen advertentieplatform aanvalt.

Er zal eens geen letter i voor staan; dus heet het iAd, zoals het nieuwe platform heet. Via iAd kunnen voor uitgevers en ontwikkelaars van software advertenties in de Apps voor de iPhone en de iPad opnemen. Zij steken 60 procent van de opbrengst in hun zak, de rest is voor Apple. Dat is hetzelfde model dat al gehanteerd werd voor de verkoop van software voor de iPhone.

Volgens Jobs klopt er niet veel van de huidige advertenties op de mobieltjes. "Wij dachten in staat te zijn om iets toe te voegen'', zo zei hij zonder bescheidenheid bij de presentatie van iAd.

Volgens Apple wordt op zijn platform de emotie van tv-reclames gecombineerd met de interactiviteit van webadvertenties. "Gebruikers zullen bij het bekijken van de advertentie het softwareprogramma dat zij gebruiken op hun telefoon niet verlaten. Nu worden ze nog veel te vaak naar internet geleid".

Apple nam begin dit jaar Quattro Wireless voor 275 miljoen dollar over. Quattro is gespecialiseerd in advertenties voor mobiele apparaten.

De markt voor reclame op de mobiele telefoon, nu nog in de kinderschoenen, is veelbelovend, omdat het mobieltje steeds meer taken van de computer overneemt. 

Uiteraard aast ook Google op dit segment. Schmidt, Brin en Page kochten in november voor 750 miljoen dollar (voor Google een onnozele fooi) AdMob, een concurrent van Quattro Wireless. De vraag is of die overname goedgekeurd wordt. door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten.

Achteraf voorspelbare aap uit de mouw: dankzij de move van Apple kan Google nu zeggen dat op zijn terrein een concurrent van formaat is opgestaan. Dat was dus waar Schmidt en Jobs het over hadden op dat terras in Palo Alto.

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies