Verdere verschuiving mediabudgetten naar online

Vorig artikel Volgend artikel

Uit recent onderzoek van Datran Media is gebleken dat er in de komende jaren een verdere verschuiving richting digitaal in  media uitgaven zal plaatsvinden. Uit haar Fourth Annual Marketing and Media Survey blijkt dat 93.6% van de marketeers zijn budget voor digitale marketing zal verhogen in de komende vijf jaar. Tevens geeft 39.4% aan dat email marketing tot zijn best presterende advertentie kanaal behoort. Search marketing volgt daarachter met 23.6%.

-772.jpg

Opmerkelijk is dat slecht 9.4% van de marketeers offline kanalen tot de meest effectieve respons kanalen benoemd. Social media scoort nog iets slechter met 4.7%. Mobile marketing sluit de rij met een magere 0.8%.

Budgetten verschuiven naar online in 2010 en daarna
Voor digital online marketing bureaus is dit natuurlijk goed nieuws. Van de marketeers die van plan zijn hun investeringen in digital marketing te verhogen, geeft 75.2% aan dit geleidelijk over de komende vijf jaar te zullen doen. Bovendien geeft 58,4% aan van plan te zijn de offline marketing budgetten terug te brengen of gelijk te houden. 

De voorspelling voor 2010 is dat het merendeel van de marketeers, namelijk 59.8% meer dan de helft van zijn multi-channel advertentie budget zal uitgeven aan digitale kanalen. Nog eens 15.2% zal 30 tot 50% van zijn budget onderbrengen in digitale kanalen.

-773.jpg

Online Marketing Doelstellingen 
Gevraagd naar de doelstellingen van het bedrijf bij het inzetten van online marketing, gaven marketeers de volgende antwoorden:

-              Doelgroep bereiken: 82% 
-              Lead generatie: 72% 
-              Leads omzetten in sales: 63,2% 
-              Meten van, en begrijpen van publiek: 60,0% 
-              Klantbehoud: 56,8% 
-              Digitale afhandeling van klanten: 53,6% 
-              Vermijden van media uitgave verspilling : 40,0% 

Als specifieke tactiek, zal meer dan driekwart (77,6%) van de marketeers targeting opnemen als onderdeel van hun online marketing strategie dit jaar. Meer dan zes op de tien (62,3%) richt zich zowel op klantbehoud -en loyaliteitscampagnes en de groei van hun emailbestand.

-774.jpg

Social

Marketeers zetten ook steeds vaker social media in: 72.3% geeft aan een bedrijfs Facebook pagina te hebben en 72.0% heeft een bedrijfs Twitter account.

Toch blijven de meningen over het feit of social media daadwerkelijk een positieve bijdrage kan leveren aan de resultaten verdeeld: 50.4% zegt dat social media dit jaar meetbare resultaten zal opleveren. Dit is dus net aan de helft. Trouwens was het percentage hoopvol gezindten vorig jaar 49.4%, dus er valt een kleine groei te constateren. Tevens geeft 12.0% expliciet aan absoluut geen vertrouwen te hebben dat social media dit jaar een aantoonbaar positief resultaat zal opleveren.

Online Analytics

De meeste marketeers wijzen klikken (72,0%), conversies (59,2%) en het aantal vertoningen (58,4%) aan als de 3 belangrijkste statistieken. Zie ook het diagram hieronder.

-775.jpg

Meer content

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies