Hoe maak je reclame die niet "zenderig" is

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe maak je reclame die niet "zenderig" is

Stoppen met "zenden", het eenzijdig bombarderen van je reclame/verkoopboodschap naar de consument, is iets dat je al tijden hoort. Maar wordt er ook daadwerkelijk minder gezonden? TV commercials en radio zijn nog lekker zenderig en banners doen dat net zo goed maar dan iets meer getarget op de ontvanger. Natuurlijk zijn er commercials die nog enorme impact hebben op de verkoop en het merkgevoel doordat ze zo leuk of sympathiek zijn. Maar zou het niet leuk zijn om eens te proberen echte waarde te creeeren voor je potentiele klanten?

Een manier om dat te doen? Door brand utility...  

Brand Utility zou je een stroming kunnen noemen die vindt dat je als merk echt iets moet toevoegen aan het leven van je klant of prospect. Het is dus reclame waar je iets aan hebt. Als je dat doet dan geeft deze in ruil daarvoor zijn aandacht aan jouw merk en wordt klant of blijft klant.

Het is geen nieuwe theorie maar wel eentje die steeds actueler wordt nu relevantie steeds belangrijker wordt om mensen nog te kunnen bereiken. Brand utility vindt dus dat je vooral echt moet zijn en moet denken in echte behoeften van de mensen die je als klant wilt. Een voorbeeld daarvan is de Dove campagne "real beauty". In deze campagne ontketende Dove een discussie over wat echte schoonheid is. Veel vrouwen voelden zich hierdoor enorm gesteund, het was een maatschappelijke discussie aangewakkerd door Dove. Het raakte een dieperliggende emotie.

Een ander meer concreet voorbeeld is het Biz4biz platform van Bizner bank. Biz4biz is een platform voor ondernemers waar ze gratis RSS feeds vanuit allerlei bronnen kunnen plaatsen, ze een eigen blog en profiel hebben, ze kunnen volgen wat andere ondernemers in hun vakgebied lezen en ook berichten kunnen plaatsen om zichzelf te promoten. Heel waardevol voor ondernemers dus en gratis beschikbaar gesteld door Bizner voor iedere ondernemer die dit waardeert. Inmiddels zijn er 1300 ondernemers actief op de site sinds september 2008.

Bizner was hier nooit op gekomen als ze niet zouden denken in diensten die echt van waarde zijn voor ondernemers. Ondernemers weten dat deze dienst van Bizner is en zien elke dag het logo. Inmiddels is biz4biz ook beschikbaar in een desktop widget waardoor Bizner bij ondernemers op hun bureaublad relevant staat te zijn. Op een dergelijke wijze hebben ze ook BizBalance, BizFlow en de Starterskit bedacht.

Een boek dat dit nog verder trekt is van Mark Earls, genaamd "Herd, how to change mass behavior by harnessing our true nature". Voor de mensen die niet van lezen houden, staat op deze site een video interview met de schrijver. Hij geeft aan dat mensen vooral met elkaar samen dingen willen doen en zijn en dus "sociale dieren"zijn. Merken moeten mensen helpen dit beter te doen in plaats van ze over te halen iets te doen. Daarvoor moet je als merk wel bereid zijn om innovatief te zijn en je producten relevanter moet maken dan dat ze zijn. Kijk de video maar eens. Het is niet makkelijk maar het kan echt voor elke dienst en voor elk product.

Iemand anders nog mooie voorbeelden? Zet ze in de comments.

   

Erik Liet

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies