Jan Riemens, Mr. betaald video bij www.zoomin.tv

Vorig artikel Volgend artikel

Jan Riemens houdt van het opstarten van nieuwe bedrjven. Hij startte MoneyView.nl, Novum Nieuws  en Zoom.in en er werken nu meer dan 200 man in dit mediabedrijf die honderden websites van video en informatie voorziet in 10 landen. Wie is deze man die met creativiteit en koppigheid tegen gevestigde ordes als ANP en NOS ingaat,  nog steeds in een stevige rechtzaak zit met het ANP maar wel het ene bedrijf naar het andere door laat groeien?

Hij begon met www.moneyview.nl wat database informatie voor banken en verzekeraars verzamelt. Het bedrijf werd een echte money maker en werd in 1992 door hem verkocht aan Dow Jones. Vervolgens begon hij te concurreren met het ANP door het 2e persburo Novum Nieuws op te richten. Het ANP beschuldigde het buro van computerkraak en een heftige rechtzaak volgde waarbij beide partijen elkaar van alles en nog wat beschuldigde en waarvan het einde nog steeds niet in zicht is.

Novum Nieuws staat echter als een trein, maakt winst en heeft oa Trouw, DAG, NRC, De Pers, Nu.nl als klant en het buro wordt in het NRC artikel als flexibel en goedkoper ervaren maar minder degelijk.. In 2000 is hij gestart met FTV Finance Television wat al snel omgevormd werd tot www.zoomin.nl, een algemene video dienst verlener die dagelijks honderden video's maakt voor 10 verschillende landen. Zoomin maakte samen met Nu.nl en Telegraaf.nl de video advertentie markt in nederland maar vorig jaar ging Nu.nl en Telegraaf de verkoop en productie zelf proberen.

Zoomin groeide door, ging naar het buitenland en maandelijks worden er nu 22 miljoen filmpjes met reclame vertoont waarvan 25% zelf gemaakt worden en 75% via vele partners zoals de lokale omroepen worden ingekocht en vervolgens bewerkt. Zoomin heeft alle grote kranten en sites als MSN als klant maar haalt nu al meer dan 50% van de omzet in het buitenland.

Na Pre-rol komen andere vormen van reclame eraan en mobiel ziet hij als de volgende stap en ze leveren op vele telefoons nu video. In Nederland is de reclame voor de nieuwsitems uitverkocht en doorclick respons varieerd van minimaal 2% tot 35% (de laatste was een TomTom advertentie in Italie).

Vincent Everts

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies