Google breidt Site Targetting mogelijkheden uit

Vorig artikel Volgend artikel
Google breidt Site Targetting mogelijkheden uit

Google heeft vannacht een nieuwe functie toegevoegd aan AdWords en heeft het de naam "Enhanced Online Campaigns" gegeven. Om het ons makkelijker maken, bevatte het persbericht ook de naam die de functie binnen Google heeft gekregen: "Supercampaigns".

Zoals je kunt merken zijn de namen die Google verzint voor de producten nog steeds niet zo origineel of innovatief als de functie van de producten, want ook dit is weer een zeer mooie uitbreiding voor AdWords.

Het inhoudsnetwerk van Google blijft nog altijd een probleemkindje als het gaat om de ROI uit de campagnes. Gezien de beperkte targeting mogelijkheden heeft Google daarvoor lange tijd geleden de "Site Targeted"-campagnes geïntroduceerd. Dit was al een zeer goede stap voorwaarts, omdat de adverteerders nu zelf konden selecteren op welke sites zij vertoond wilden worden i.p.v. het telkens blijven uitsluiten van websites waarop je niet vertoond wilt worden. Overigens, om een "Site Targeting" te starten moet een nieuwe campagne worden aangemaakt.

De Enhanced Online Campaigns functie is eigenlijk precies hetzelfde als het hierboven beschrevene, maar nu kan dit worden gedaan in de bestaande campagnes en hoeft er dus géén nieuwe campagne te worden aangemaakt.
In AdWords is namelijk een 4e tabblad met de naam Posities verschenen op advertentiegroepniveau (zie screenshot hieronder).

-442.jpg

Wanneer je dit tabblad aanklikt, kun je heel gemakkelijk de websites selecteren die voor jou interessant zijn om op vertoond te worden. Uiteraard moeten de inhoudspagina's wel geactiveerd zijn in de campagne-instellingen (duuhh).

Let overigens wel op dat deze functie nog niet door alle Google talen wordt ondersteund, dus wanneer een campagne gericht staat op "Alle Talen" is deze functie niet te gebruiken.


Is deze functie nou écht handig?
Uiteraard zijn er zowel voor- als nadelen te bedenken voor deze functie.

In mijn ogen zal de ervaren adverteerder het misschien even testen, maar toch altijd een aparte "Site Targeted"-campagne starten om bijv. het budget beter te alloceren.

De adverteerders die slechts 1 campagne draaien én de inhoudspagina's uit hebben staan, kan ik zeker adviseren dit eens te proberen. Zelf ben ik namelijk ook altijd erg sceptisch over het inhoudsnetwerk, maar nu met gerichte targeting en daarmee zelf de websitekeuze is het zeer interessant en daarmee het proberen waard.

Ik draai op dit moment een aantal tests en ben zeer benieuwd naar de resultaten. Wanneer ik meer weet, zal ik het hier uiteraard ook even posten.

Ben benieuwd naar jullie mening én resultaten!

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies