Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Google heeft vannacht een nieuwe functie toegevoegd aan AdWords en heeft het de naam “Enhanced Online Campaigns” gegeven. Om het ons makkelijker maken, bevatte het persbericht ook de naam die de functie binnen Google heeft gekregen: “Supercampaigns”.
Zoals je kunt merken zijn de namen die Google verzint voor de producten nog steeds niet zo origineel of innovatief als de functie van de producten, want ook dit is weer een zeer mooie uitbreiding voor AdWords.
Het inhoudsnetwerk van Google blijft nog altijd een probleemkindje als het gaat om de ROI uit de campagnes. Gezien de beperkte targeting mogelijkheden heeft Google daarvoor lange tijd geleden de “Site Targeted”-campagnes geïntroduceerd. Dit was al een zeer goede stap voorwaarts, omdat de adverteerders nu zelf konden selecteren op welke sites zij vertoond wilden worden i.p.v. het telkens blijven uitsluiten van websites waarop je niet vertoond wilt worden. Overigens, om een “Site Targeting” te starten moet een nieuwe campagne worden aangemaakt.
De Enhanced Online Campaigns functie is eigenlijk precies hetzelfde als het hierboven beschrevene, maar nu kan dit worden gedaan in de bestaande campagnes en hoeft er dus géén nieuwe campagne te worden aangemaakt.
In AdWords is namelijk een 4e tabblad met de naam Posities verschenen op advertentiegroepniveau (zie screenshot hieronder).
Wanneer je dit tabblad aanklikt, kun je heel gemakkelijk de websites selecteren die voor jou interessant zijn om op vertoond te worden. Uiteraard moeten de inhoudspagina’s wel geactiveerd zijn in de campagne-instellingen (duuhh).
Let overigens wel op dat deze functie nog niet door alle Google talen wordt ondersteund, dus wanneer een campagne gericht staat op “Alle Talen” is deze functie niet te gebruiken.
Is deze functie nou écht handig?
Uiteraard zijn er zowel voor- als nadelen te bedenken voor deze functie.
In mijn ogen zal de ervaren adverteerder het misschien even testen, maar toch altijd een aparte “Site Targeted”-campagne starten om bijv. het budget beter te alloceren.
De adverteerders die slechts 1 campagne draaien én de inhoudspagina’s uit hebben staan, kan ik zeker adviseren dit eens te proberen. Zelf ben ik namelijk ook altijd erg sceptisch over het inhoudsnetwerk, maar nu met gerichte targeting en daarmee zelf de websitekeuze is het zeer interessant en daarmee het proberen waard.
Ik draai op dit moment een aantal tests en ben zeer benieuwd naar de resultaten. Wanneer ik meer weet, zal ik het hier uiteraard ook even posten.
Ben benieuwd naar jullie mening én resultaten!
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Verder lezen over Content
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Search12.03.2020
De onzichtbare kracht van SEO
Gadgets07.11.2019
Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024