Advertising05.05.2008

Youtube’s wapen tegen copyright schending


youtube-s-wapen-tegen-copyright-schendin.jpg
youtube-s-wapen-tegen-copyright-schendin.jpg

Google zet audio-herkenningssoftware in om de entertainmentindustrie tegemoet te komen en introduceert daarmee ook een verdienmodel voor Youtube. Al sinds de koop van Youtube waren copyrights het blok aan het been voor Google. Elke seconde worden er filmpes geupload waarvan de rechten bij partijen als Viacom, Endemol, Universal enzovoort liggen.

Al eerder kwam Google met een filter dat checkt of videomateriaal overeenkomt met bepaalde videofragmenten in hun database waarvan bekend is dat de rechten bij andere partijen thuishoren. Maar nu is er ook een audiovariant van dit systeem in gebruik.

Dag en nacht is er een spider aan het werk die Youtube-video’s langsloopt en de gebruikte muziek checkt aan de hand van bekende muziekfragmenten die bij onder meer Universal Media Group liggen. Gebruikers die zo’n stukje muziek hebben gebruikt, krijgen een email waarin te lezen staat dat zij inbreuk maken op het auteursrechts van bijvoorbeeld Universal.

De gebruiker wordt vervolgens gerustgesteld dat het materiaal gebruikt mag worden, maar dat hij wel moet accepteren dat Youtube vormen van advertising bij de video gaat exploiteren. Mijn aanname is dat dit een eerste compromis is in de rechtzaken tussen de platenmaatschappijen en Google en dat de opbrengsten van de advertising keurig via een split revenue verdeeld worden tussen beide partijen.

Niet slikken of stikken dus, maar accepteren en geld verdienen.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik