Is narrowcasting wel geschikt voor jouw doelen?

Vorig artikel Volgend artikel
Is narrowcasting wel geschikt voor jouw doelen?

Nu we zelfs tijdens het wachten op een italiaans ijsje drie schermen voor onze neus hebben wordt het meer dan ooit tijd om te praten over effectiviteit en doelstellingen van interactie. Is het wel nuttig om die schermen in te zetten en brengt het genoeg meerwaarde voor consument en opdrachtgever?

Voor zover ik kan overzien wordt er in deze vorm van marketingcommunicatie (te)vaak voorbijgegaan aan een aantal basisregels. Hoofdvraag is "wat is de doelstelling van je communicatie"? Hieronder een verzameling van vragen met uitleg die als uitgangspunt kunnen dienen voor het beter inzetten van Narrowcasting.

Wie is je doelgroep: Hoe is je doelgroep opgebouwd? In leeftijd, opleidingsniveau, etc

Wat is het ideale eindresultaat van de interactie?: Is het doel meer korte termijn verkopen of meer tevreden klanten die terugkomen over een langere periode?

Wil je een proces ondersteunen?: kan de communicatie van informatie de consument helpen bij het beter vaststellen van hun productkeuze in een bestelprocedure?

Hoe spreek je je doelgroep aan?: Hoe je communiceert in beelden, snelheid van afwisselende boodschappen en taal bepaald het beeld dat de consument van jouw bedrijf heeft.

Waar spreek je je doelgroep aan?: De locatie van de schermen en boodschap moeten overeen komen met een verwachtingsbeeld van de consument. Teveel keus/informatie in een "stress" situatie ondermijnt de overall consumenten ervaring.

Wanneer spreek je je doelgroep aan?: Het tijdstip waarop je communiceert is bepalend voor de ervaring en acceptatie van de boodschap.

Wat is de afstand van je consument tot de schermen?: een 30 inch scherm met hoge resolutie brengt op 2 meter afstand teveel informatie in beeld maar is op 10 meter afstand effectief voor een betere ervaring.

Is de content en vorm nog wel actueel: Vaak zijn de schermen zo geplaatst dat een deel van de doelgroep deze regelmatig ziet. Wanneer de content niet actueel is zal de attentiewaarde drastisch teruglopen omdat relevantie ontbreekt.

Hoe meet je succes en wat zijn de concrete verbeterpunten?: Na de lange weg van het plaatsen van de schermen en content is het project eigenlijk pas begonnen. Bepaal je succesfactoren en meet deze regelmatig. Bouw evaluaties in met alle betrokken partijen en verbeter waar nodig.

Welke rol speelt narrowcasting binnen het hele spectrum aan communicatie uitingen(radio, tv, print, DM, online)?

Wat zijn de opbrengsten vs de investeringen?: Draagt de investering genoeg bij voor a) de ervaring van de consument b) de extra verkopen c) de langere termijn relatie met de consument d) de positionering van je merk, kortom wat is voor jou de ROI?

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies