De toekomst van vliegvelden en luchtvaart

De toekomst van vliegvelden en luchtvaart

Vorig artikel Volgend artikel

Volgens het "Future of Travel 2024" rapport van reiszoekmachine Skyscanner zijn vliegvelden in 2024 intelligente plekken die reizigers een aangenaam gevoel geven. Luchtvaartmaatschappijen zijn digitale hubs waar iedere reiziger zijn zakelijke of privéreis zelf samenstelt. Reizigers ervaren tegen die tijd een stressvrije en snelle check-in en een relaxte vlucht.

Luchthaven van de toekomst

Het vliegveld van de toekomst is dan een volledig geautomatiseerde omgeving waar de passagier de volledige controle heeft over zijn reis. In de rij staan bij een check-inbalie is voorbij. Een reiziger kan zijn bagage afgeven bij Starbucks en een koffie bestellen. In de tussentijd kijkt hij op zijn smartphone hoe lang de rijen bij de veiligheidscontrole zijn en selecteert hij de kortste route naar de gate. Dankzij het ‘Internet of Things’ zijn steeds meer apparaten onderling verbonden en kunnen ze met elkaar communiceren. Zo krijgt bagage een digitaal label met de vlucht- en bestemmingsgegevens. Reizigers kunnen hun bagage zo gedurende de reis volgen. Samen met biometrische technologie (die het paspoort vervangt) zorgt dit voor een efficiënter en aangenamer verblijf op een luchthaven.

Als je dan eenmaal door de beveiliging bent, zal de vertrekhal de nodige afleiding bieden in de vorm van bijvoorbeeld kunstgaleries, tuinen, 3D-bioscopen en yogacentra. Het recent onderzoek van Skyscanner laat zien dat 43% van de reizigers heel graag een openluchtpark of zandstrand als onderdeel van de vliegveldervaring zou zien. De behoefte aan grotere en opener gebouwen is de basis voor nieuwe en inspirerende Aerovilles, die in 2024 heel gewoon zullen zijn. Volgens het rapport hebben deze luchthavens interactieve muren en vloeren, die winkelen en horeca een nieuwe dimensie geven. Nieuwe ‘haptic technology’ stelt de reiziger in staat om producten te ruiken, voelen en zien terwijl hij in het zwembad op het dak van het vliegveld uitrust. ‘Phygital technology’ – fysieke en digitale retailtechnologie – maakt het mogelijk om met een simpele handbeweging of een gesproken commando een bestelling te plaatsen.

Airport_future

Vliegen in de toekomst

Holografisch grondpersoneel begeleidt de passagier naar het vliegtuig waar hij via een Skype-achtig holografisch systeem tijdens de vlucht in 3D kan communiceren met familie en vrienden. Een speciale geluidsverstoorder zorgt ervoor dat gesprekken niet door andere passagiers te beluisteren zijn en een speciale handschoen maakt het mogelijk om een collega aan de andere kant van de wereld de hand te schudden, waarbij de handdruk voelbaar is. Stoelen die zich volledig aanpassen aan de passagier voorzien zowel in een mobiele huiskamer als een werkruimte en zijn uitgerust met multimedia-mogelijkheden op het gebied van films, muziek en data.

biometric scanner

Linda Hoebe, Country Market Manager bij Skyscanner: “Opkomende technologieën zorgen ervoor dat reizen in 2024 een stressvrije en aangename ervaring kan zijn – met veel afleiding voor iedereen. Luchthavens en vluchten zijn niet langer een noodzakelijk kwaad om een bestemming te bereiken, maar de start van een vakantie waarbij je zelf de ideale omstandigheden creëert voor je reis, hetzij voor zakelijke doelen, hetzij privé.”

Deel twee van deze driedelige studie naar reizen in de toekomst is tot stand gekomen in samenwerking met The Future Laboratory en 56 trendexperts en futurologen uit de technologie- en reissector. In deel één ging het om het plannen en boeken van een vakantie. Het laatste deel – dat in de herfst van 2014 beschikbaar komt – richt zich op bestemmingen en op de vraag hoe onze vakanties eruit komen te zien.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies