Gaming12.04.2012

Resident Evil 6, Lost Planet 3 en DMC beelden lekken uit Capcom


Tja, het zou weer eens niet: tijdens Capcoms Captivate evenement lieten ze een heel aantal games zien, waaronder een belangrijke nieuwe, maar zoals elke keer dat Captivate gehouden werd, lekte alles weer iets te vroeg uit. Het grootste nieuwe nieuws is dat er een Lost Planet 3 komt. Verrassend, zeker omdat Lost Planet 2 dusdanig tenenkrommend slecht ontvangen is (en terecht!) dat je niet van een uitgever verwacht dat ze het nog eens gaan proberen. Maar Capcom doet dat wel en gaat nog een stap verder: ze hebben Spark Unlimited ingehuurd voor de klus. Een ontwikkelaar wiens twee eigen games gemiddeld 45 punten op Metacritic wisten te scoren (en terecht!.) En toch ziet de trailer er goed uit. Wat is hier aan de hand?

resident-evil-6-lost-planet-3-en-dmc-bee.jpg
resident-evil-6-lost-planet-3-en-dmc-bee.jpg

Nou ja, gek genoeg lijkt Spark geleerd te hebben van haar fouten, want de oh zo belangrijke ijzige sfeer die Lost Planet kenmerkte is weer terug. Doordat LP3 chronologisch voor de eerste game is gezet is het weer alles wit dat de klok slaat, met een “gewone” man met een enorme mech die de kost verdient door op de ijsvlakten van EDN III thermal energy uit de grond te boren. Het managen van je temperatuur is terug maar verder lijkt deze game in niets op het laatste deel, maar meer op een kruising tussen LP1 en Dead Space, dat laatste door de interface en de ogenschijnlijk grotere focus op de gevechten met de Akrid in plaats van met andere mechs. Het is nog vroeg, de game komt pas in 2013 uit, maar ik ben gematigd optimistisch. Met de nadruk op gematigd.

Dan was er natuurlijk nog Resident Evil 6, waar schijnbaar al meer dan twee jaar met een man of 600(!) aan gewerkt wordt. Dit vermoedelijk laatste deel van deze generatie consoles zal een groot deel van de verhaallijnen die we in de laatste paar games hebben gezien bij elkaar brengen en je kunt in de loop van de game zowel met Leon S. Kennedy, Chris Redfield en nieuw karakter Jake Muller (de zoon van Wesker, voor wie dat stukje info weet te waarderen) spelen. Dat betekent een hele hoop afwisseling, niet alleen maar in de locaties maar ook vooral in de vijanden. Ja, er zijn zombies, zoals je die gewend bent van de pre-RE4 games, maar ook nieuwe dingen zoals de J’avo, monsters die elke keer dat je op ze schiet muteren naar een andere soort en waar je dus constant anders mee moet omgaan.

Het feit dat deze RE nog meer op actie gericht lijkt brengt ook met zich mee dat de vijanden gevaarlijker zijn, dus meer 28 Days Later dan Dawn of the Dead, maar je bent nu ook beter voorbereid op al dat geweld. Geloof het of niet, maar je kunt nu schieten en lopen tegelijk. Het is uiteindelijk vrij bizar dat het zo lang geduurd heeft voordat deze serie doet wat alle andere shooters al sinds 2003 aan het doen zijn, maar beter laat dan nooit. En er zijn meer modernismen die het jonge nieuwe team dat de nieuwe RE op zich heeft genomen heeft geïntroduceerd, zoals het vervagen van de lijn tussen de dingen die je zelf doet en de gescripte momenten of zelfs cutscenes, zoals een Uncharted dat al doet. Het laat zien dat we van deze RE meer mogen verwachten dan van het schamele Operation Raccoon City en dat doet de burger goed. De release is al eind oktober, dus dat is niet eens meer zo heel lang, dus reken er maar op dat we veel meer gaan zien van Resident Evil 6.

De andere grote demo was van Devil May Cry oftewel DMC, de reboot van de franchise die Capcom (ook al) uitbesteed heeft aan een andere ontwikkelaar, namelijk Ninja Theory. Die gaan hopelijk als eerste bewijzen dat dit rondje “geef het maar aan Fikkie” wel succesvol kan zijn, iets dat de trailers lijken te staven. Eerlijk gezegd was ik ook geen fan van de nieuwe Dante, die zo achter het drumstel bij Placebo kan gaan zitten, maar het werkt wel en de actie heeft er niets onder te lijden gehad, dus ik twijfel er niet aan dat ik er wel aan zal wennen.

Interessant is dat het combosysteem, waar een game als DMC het van moet hebben, opengegooid is waardoor het direct duidelijk is of je goed aan het scoren bent. Alle moves hebben een puntenscore en die zie je ook direct, wat samen met de aangepaste besturing (elke standaardknop staat voor een actie en de schouderknoppen werken als modifier daarvan) ervoor zal moeten zorgen dat de game zich kan meten met de eerste en derde game uit de serie. Althans, dat hopen we. De game zou dit jaar moeten uitkomen, maar het zal me niet verbazen als die een beetje slipt en doorschiet naar 2013.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Capcom

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

Resident Evil 2 was een topgame in 1996, maar dat wilde niet automatisch zeggen dat de remake van dit jaar ook zo goed zou worden. Capcom is fifty-fifty als het gaat om het terughalen van hun oudere titels: óf het gaat...

Gaming10.03.2019

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

PS4 review
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

Monster Hunter is een ding op zichzelf: waanzinnig populair in Japan, nooit doorgebroken in het Westen en voor de meeste mensen iets waar ze heel ver vandaan van willen blijven. Terecht ook. Behalve een paar gekkies die...

Gaming07.02.2018

Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

PS4 review
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

EVO is het grootste vechtspellentoernooi ter wereld. Het wordt elk jaar in juli gehouden in Las Vegas en daar komt de absolute top van de digitale vechtjassen bij elkaar om te zien wie het allerbeste is. Het is het onoff...

Gaming17.07.2017

Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Het is wel weer mooi geweest, nu. Na de 'gewone' Street Fighter IV, Super, en Arcade Edition 2012 is nu met Ultra Street Fighter IV de laatste update gekomen voor Capcom's fenomenaal vechtspel uit 2007(!) alweer. Zeven j...

Gaming09.06.2014

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

Capcom bestaat 30 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nu zijn er meerdere dingen gepland op allerlei verschillende vlakken, maar één van de vermoedelijke resultaten uit die feeststemming ligt heel dicht bij hui...

Gaming19.12.2013

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

En de beste verkopende Capcom game is…

Capcom lijkt weer een beetje bekomen te zijn van de slechte kwartaalcijfers van drie maanden terug. Allemaal dankzij het in Japan uitstekende verkopende Monster Hunter 4. Het meest opmerkelijkste nieuws zit hem echter...

Gaming02.11.2013

En de beste verkopende Capcom game is…

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Aan al het goede komt een einde, ook aan de Kickstarter van Mighty No. 9. Maar wat een eindsprint. Dachten we van het weekeinde nog dat ze hun doelen voor een Xbox One, PS4 en handheld versie niet zouden halen, nu bli...

Gaming02.10.2013

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Mighty No. 9 komt naar de consoles

Het gaat voorspoedig met onze favoriete kickstarter. Keiji Inafune’s Mighty No.9 behaalde deze week zijn zesde doel: een versie voor de Xbox 360, PS3 en de Wii U. We kunnen inmiddels wel stellen dat Capcom het bij h...

Gaming19.09.2013

Mighty No. 9 komt naar de consoles