Mass Effect 3 Extended Cut: Was dit nu echt nodig?

Toen Mass Effect 3 uitkwam was er een massale discussie over het einde. Het zou niet aan de verwachtingen hebben voldaan. Over het algemeen waren de journalisten terughoudend, sinds wanneer heb je gelijk inspraak in de creatie van iets als je het koopt? Inderdaad, volgens de 'terms of use' - ja, daar waar we allemaal ik ga akkoord aanklikken - geeft het kopen van een game enkel het recht om deze te spelen. Het is niet je eigendom, je mag er niets aan veranderen, de game wordt 'as-is' gebracht. Maar toch begrepen een aantal mensen niet wat 'as-is' betekent. Ze eiste een ander einde van Bioware omdat het origineel dus niet aan hun verwachtingen voldeed. Mijn mening over deze zaak? Bullshit, er was niks mis met dat einde!

Inderdaad, totaal niks mis mee, dat probeert Bioware nu ook weer duidelijk te maken met de extended cut, die voegt wat extra cutscenes toe, that's it. Cutscenes die wat dingetjes duidelijk maken ja, hoewel je de meeste dingen wel zelf had kunnen beredeneren. Toch speelt het fijner, het voelt completer, dat is ten opzichte van de originele game eigenlijk wel een gemis. Maar goed, laat ik de discussie over content die er eigenlijk in had moeten zitten vanaf het begin niet weer aanwakkeren.

Er is echter een probleem. De mensen die zo hard klagen over het einde gaan hier niet tevreden mee zijn. Bioware benadrukt enkel de visie die ze hebben op de game, een visie waarin het oorspronkelijke einde het enige echte einde is. Dit komt ook in de extended cut voor. Na het spelen van de laatste missie krijg je namelijk nog een mooi briefje - uiteraard in Mass Effect stijl - die dit mooi uitlegt. 'Volgens onze visie', dat is de toon en daar is niets mis mee!

Voor de mensen die het oorspronkelijke einde acceptabel of beter vonden is deze extended cut een echte toevoeging, het biedt meer duidelijkheid en verlengt het geheel mooi. De mensen die niet tevreden waren met het oorspronkelijke einde kunnen deze DLC - ook al is het gratis - beter niet binnenhalen, je krijgt toch niet wat je wil. Dus stop met zeuren, Bioware geeft toch geen gehoor. Jammer, maar er zijn nog genoeg andere games!