Bloglines: wat begon als een eigen project, is binnen twee jaar uitgegroeid tot een van de populairste rss-nieuwsreaders. Eind dit jaar zullen er een miljard berichten per dag door Bloglines worden doorgegeven. Webwereld sprak met de oprichter Mark Fletcher.
Het succesverhaal van Bloglines lijkt veel op dat van bedrijven kort voor en tijdens de dotcom-hype. Mark Fletcher verzint in 2003 een programma waarmee hij meer overzicht krijgt over zijn grote lijst met favorieten waar hij zich dagelijks doorheen worstelt. Het programma noemt hij Bloglines en in juli 2003 biedt hij het gratis aan op het web.
“Binnen korte tijd werd het enorm populair”, vertelt Fletcher. “We hebben nooit geadverteerd. We vertelden een paar mensen over ons product en zij zijn het gaan gebruiken.” Via mond-tot-mondreclame groeide de populariteit snel.
Een jaar na de lancering van Bloglines, in de zomer van 2004, telt de dienst 100 miljoen artikelen per dag. Inmiddels zijn dat er meer dan 600 miljoen artikelen per dag, aldus Fletcher. “Bij zoekmachines wil je weten hoeveel webpagina’s er zijn geïndexeerd. Bij rss-readers gaat het om het aantal artikelen per dag”. lees het hele artikel op Webwereld