![new dc](https://dutchcowboys.nl/wp-content/uploads/2024/04/cropped-logo-new-dc-100x100.png)
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
[Igor Beuker] Er worden gelukkig steeds meer cases gepubliceerd over online viral marketing. Dit vrij onontgonnen, maar zeer bijzondere viral vakgebied krijgt momenteel zeer veel aandacht in de media. En op weblogs in het bijzonder. Voor de traditionele marketeer moet het ook fijn zijn, dat er steeds meer cases en resultaten naar buiten komen, kan ik me voorstellen. Vaak ben ik op zoek naar viral cases: nieuwsgierig naar bereik van campagnes, clicks naar een site, leads, aantal contact momenten tijdens een campagne, de naamsbekendheid, imago etc.
Natuurlijk was bleek uit de viral DE case (Yo Oma/ Sarah Lee) al zeer duidelijk wat viral voor een merk en merkimago kan doen binnen een bepaalde doelgroep. Nu las ik op MarketingVox dat de opvallende viral ‘subservient chicken’ significant bijgedragen zou hebben aan het herstel van Burger King in de USA. Het bezoekers naar de Burger King website steeg in de eerste periode 37% en bracht de site in de comScore Media Metrix lijst binnen in de top 10. Nog opvallender vond ik het stuk van Adweek.
Men onderzocht via een retail specialist de sales van Burger King (zoals u weet zijn Amerikanen dol op cijfers en statistieken) en kwam tot de conclusie dat vanaf de seeding van de campagne (in oktober) de omzet van Burger King ook significant steeg iedere maand. In een vergelijking van 7% naar maar liefst 14%, vergeleken met de oktobermaand dat jaar ervoor. Da’s natuurlijk flink. Nu weten we natuurlijk niet hoeveel extra budget Burger King er offline tegenaan heeft gegooid, daar kan ik n.l. niks over vinden. Dus realistisch blijvend zal slechts een deel toe te schrijven zijn aan viral. Maar de cijfers liegen er niet om. En dan wetende dat viral zeer prettig is voor de portemonnee is qua mediakosten. En dan nog in het achterhoofd houdende vanuit de DE Case wat viral kan bijdragen aan naamsbekendheid en merkimago.
De volgende vraag die er dan weer in me opkomt: welke mediabureaus zouden hun adverteerders attenderen op de mogelijkheden van viral viral marketing qua bereik, webtraffic, omzet, naamsbekendheid, merkimago en sales?
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Verder lezen over Top 10
Entertainment31.12.2019
Entertainment23.12.2019
Gaming17.08.2019
Entertainment08.12.2018
Online31.12.2016
Entertainment27.12.2016
Social Media14.04.2015
Entertainment29.12.2013
Verder lezen over Viral
Social Media14.07.2024
Social Media07.07.2024
Social Media30.06.2024
Social Media22.06.2024
Social Media16.06.2024
Social Media09.06.2024
Social Media01.06.2024
Social Media29.05.2024
Verder lezen over Weblog
Online19.09.2023
Social Media02.05.2023
Search13.03.2023
Online01.06.2021
Search24.09.2020
DC Business31.07.2020
Nieuws08.06.2020
DC Business10.01.2020