
Onderzoeksbureau Nielsen kondigde gisteren aan dat ze gaan samenwerken met Twitter om sociale televisie voor de Amerikaanse markt te meten. De metingen zullen een aanvulling zijn op de kijkcijfers. Op Twitter vinden de gesprekken van de dag plaats, maar ook over televisieprogramma's. Kijkers maken via de website snel duidelijk wat ze van een bepaald programma vinden. Zo zal dus niet alleen het aantal kijkers worden gemeten, maar ook hun stemming en wat ze van een programma vinden (positief of negatief).
"The Nielsen Twitter TV Rating is a significant step forward for the industry, particularly as programmers develop increasingly captivating live TV and new second-screen experiences, and advertisers create integrated ad campaigns that combine paid and earned media," vertelt Steve Hasker, president Global Media Products en Advertiser Solutions bij Nielsen. "As a media measurement leader we recognize that Twitter is the preeminent source of real-time television engagement data."
Eerder dit jaar nam Nielsen samen met McKinsey het bedrijf SocialGuide over. Dit bedrijf vergaart social media data van ruim driehonderd Amerikaanse televisieprogramma's. De technologische kennis van dit bedrijf zal ook terug te vinden zijn in de Nielsen Twitter TV Rating. De eerste gegevens zullen in het najaar van 2013 bekend worden gemaakt.

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl