Social Media25.10.2012

Twitteraars vervangen links naar merken door discussies


twitteraars-vervangen-links-naar-merken-.jpg
twitteraars-vervangen-links-naar-merken-.jpg

Gebruikers van Twitter communiceren vaker dan in het verleden over merken in plaats van louter naar producten of bedrijven te verwijzen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Bazaarvoice naar de vermeldingen van dertien topmerken in het sociale netwerk.

De onderzoekers merken op dat gebruikers die merken vernoemen, het aantal volgelingen hebben zien toenemen. Gemiddeld hadden deze gebruikers op het einde van het tweede kwartaal van dit jaar 1.566 volgelingen. Begin dit jaar werd nog een gemiddelde van 1.183 volgelingen geregistreerd. De onderzoekers waarschuwen dat deze evoluties de mogelijkheden en risico’s voor de bedrijven verhogen.

Door het groter aantal volgelingen kunnen positieve emoties over een breed publiek uitdeinen,” merkt Bazaarvoice op. “Maar datzelfde geldt ook voor negatieve impressies, waardoor crisissen zich bijzonder snel over het sociale netwerk zouden kunnen verspreiden. Bovendien blijkt dat het aandeel van merkentweets met links op twee jaar tijd van 68 procent naar 51 procent is teruggevallen, wat aangeeft dat de gebruikers meer over het merk met elkaar praten dan louter te verwijzen naar producten waarin ze mogelijk zouden zijn geïnteresseerd.” Er wordt ook aangevoerd dat het aantal originele tweets over een merk op twee jaar tijd van 85 procent tot 78 procent is teruggevallen. De resterende percentages bestaan uit retweets.

Het grotere aandeel van retweets is vooral negatief gekleurd, met verwijzingen naar schandalen, rechtszaken en negatieve mediaberichten,” voeren de onderzoekers aan. De onderzoekers merken verder op dat de merkentweets achterblijven op de gemiddelde groei van Twitter. Het totale volume aan tweets per dag nam immers op één jaar tijd met 143 procent toe. Het aantal tweets over merken kende daarentegen slechts een stijging met 113 procent. De onderzochte merken waren Adidas, Clinique, Colgate, Gillette, Hugo Boss, Nike, Pampers, Pepsi, Ralph Lauren, Samsung, Intel, Tesco en Sony. In totaal werden 26 miljoen tweets bestudeerd.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters