Social Media02.04.2009

Jongeren: liever chatten dan twitteren


jongeren-liever-chatten-dan-twitteren.jpg
jongeren-liever-chatten-dan-twitteren.jpg

Hoewel persoonlijk contact bij bijna een derde van de jongeren favoriet is (29%), gebruikt de helft het liefst een chatprogramma of online telefoniedienst om met hun vrienden in contact te blijven. Twitteren en bloggen zijn zaken waar deze doelgroep nog weinig aandacht aan besteedt (2%). Dit blijkt uit onderzoek van Ecreation onder bijna 1.500 jongeren via het interactieve platform World of Alice.

In het onderzoek werd de respondenten gevraagd naar hun online gedrag. Bijna de helft (48%) geeft aan per dag tussen de 1 en 3 uur online te zijn en 40% is zelfs langer dan 3 uur per dag online. Van alle ondervraagden besteedt de helft online de meeste tijd aan chatten en bellen. Het onderhouden van persoonlijke profielen op deze sites wordt door bijna één op de vijf als belangrijkste online activiteit aangemerkt.

Gevraagd naar hun interactie met bedrijven zegt 36% het liefst via e-mail contact te hebben. Minder populair zijn de persoonlijke en telefonische afhandeling van vragen en klachten. Hiervoor kiest respectievelijk 29% en 26% van de respondenten. Om de jongeren te bereiken met reclameboodschappen kunnen bedrijven beter geen televisie, banners op websites of e-mailreclame inzetten. Maar liefst 71% geeft aan dit de meest irritante vormen van reclame te vinden. Ook het principe van een gratis sms’je voor elke ontvangen reclameboodschap is nog lang geen algemeen goed. Eén op de tien bestempelt deze reclamevorm als irritant. De oude, vertrouwde folders in de brievenbus zijn favoriet, evenals digitale nieuwsbrieven en reclame die aangeboden wordt via chatbots.

“Je ziet dat jongeren een sterke voorkeur hebben voor communicatievormen waar ze zelf de hand in hebben. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om persoonlijke of zakelijke contacten”, zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. “Het is belangrijk om als bedrijf een communicatiestrategie uit te stippelen die aansluit op deze behoefte. Het gegeven dat veel jongeren bij voorkeur communiceren via Live Messenger, voorheen MSN, biedt voor bedrijven aanknopingspunten om via Instant Messaging deze doelgroep te bereiken.”

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters