Media13.03.2011

Transmedia: hoe vertaal je je verhaallijn naar diverse media


transmedia-hoe-vertaal-je-je-verhaallijn.jpg
transmedia-hoe-vertaal-je-je-verhaallijn.jpg

Voor veel mensen is transmedia of transmedia storytelling dé toekomst van entertainment. Een film is niet langer een film of een tv-serie een tv-serie, de verhaallijn wordt steeds vaker uitgebreid over  videogames, boeken, websites, mobiele applicaties en sociale netwerken. Tijdens haar sessie op zondagochtend op SXSW keek Barbara Vance, auteur en dichter, met een non-digitale blik naar de huidige staat van transmedia en hoe het beter kan.

Vance is een auteur in de klassieke zin des woords; zij heeft weinig ervaring met online publicaties en vond het daarom dan ook volkomen logisch dat ze een track heeft tijdens SXSW Interactive. Met een kritische blik keek zij de afgelopen tijd naar een aantal transmediale ervaringen en kwam al snel tot de conclusie dat deze vaak een stuk beter kunnen. De grootste fout? “A lot of the times, the story is being sacrified for the media“, aldus Vance.

Wie kijkt naar de klassieke methode van verhaallijnen, ziet een duidelijke lijn: de lezer komt op punt A in een verhaal binnen en verlaat het op punt B. De reis tussen die twee punten kan door de schrijver worden bepaald, hij of zij heeft totale controle over hoe de lezer het verhaal tussen A en B ervaart. Transmediale verhalen werken anders. Het kent meerdere instapmomenten op verschillende media, zogenaamde “nodes”. En daar luurt het grootste gevaar: “every node has to be connected. If it’s hanging out, it’s not only useless, it kills the story“.

Een andere belangrijke wetenschap voor transmediale verhalen is het feit dat het karakter het verhaal is en het verhaal het karakter. Een vaak gemaakte fout is dat schrijvers denken dat ze een kleine “tweak” kunnen maken aan een karakter zonder het verhaal aan te passen. Lezers pikken dit echter op en hebben dan moeite om het verhaal op te pakken. Daarnaast is een verhaal nooit met één karakter, maar altijd om een netwerk van karakters. Dit netwerk kan draaien rond één of meerdere hoofdkarakters. Naast het versterken van de verhaalijn heeft dit netwerk als functie het onderbouwen van de hoofdkarakter(s).

Volgens Vance is er voor veel transmediale verhaaltellers nog genoeg inspiratie te halen uit de klassieke methodes van verhalen opbouwen. Vooral doorbouwen op bestaande archetypes kan erg nuttig zijn. Daarnaast moeten ook transmediale karakters dicht bij de “lezers” liggen en op sommige vlakken herkenbaar zijn: “We don’t experience stories to understand characters, we experience them to understand ourselves. We look for recognition in a story“, aldus Vance. Volgens de schrijfster zijn de makers van een verhaal in dat opzicht eigenlijk een soort van slaaf van de lezer.

Vance besloot haar sessie met een uitleg van een standaardverhaalboog, toegepast op transmedia, gevolgd door een extensievere uitleg aan de hand van The Lord Of The Rings. Als afsluiter gaf ze de volle zaal mee dat er wat haar betreft één gouden regel voor alle schrijvers is: “the story is about people“. Of dat nu de karakters uit je verhaal zijn of de mensen die je verhaal ervaren. Waar dan ook.

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Verder lezen over Transmedia

Replace the face, een interactieve muziekvideo tegen depressie en eenzaamheid #replacetheface

Lowlakes, een shoegaze, alternatieve, dream-pop band uit Australië sloegen de handen ineen met het Amsterdamse Spektor Storytelling om een interactieve muziekvideo te maken tegen depressie en eenzaamheid. Dat is niet...

Entertainment16.02.2015

Replace the face, een interactieve muziekvideo tegen depressie en eenzaamheid #replacetheface

Spring Levend, nieuw transmediaal concept GTST

RTL 4 start deze zomer met een nieuw transmedia project voor 'GTST'-fans. Na de lancering van de 'GTST: Wie Is Tim?' app kunnen fans van de nog immer populaire serie al een dag voor de 'heftige' zomercliff een nieuwe 'GT...

Media27.06.2013

Spring Levend, nieuw transmediaal concept GTST

De transmedia versie van Goede Tijden Slechte Tijden: Wie is Tim?

De RTL4-serie 'Goede Tijden, Slechte Tijden' lanceert 'Wie is Tim' een innovatief transmediaal concept rondom Tim, een nieuw personage in de nog steeds zo populaire serie. De transmedia versie van 'GTST' is een primeur v...

Media06.07.2012

De transmedia versie van Goede Tijden Slechte Tijden: Wie is Tim?

Nederlandse documentaire over Transmedia Storytelling

In onderstaand filmpje een korte documentaire over de nieuwste multimediale ontwikkeling: transmedia storytelling. Hierin spreken verschillende nederlandse pioniers praktisch over het maken van transmediale projecten.

Media12.06.2012

Nederlandse documentaire over Transmedia Storytelling

PROMETHEUS – Peter Weyland at TED2023: I will change the world

Prometheus is Ridley Scott's (Alien) aankomende sci-fi film welke op 8 juni in premiere gaat. De film is nu al een fraai transmediaal hoogstandje aan het worden met als voorlopig hoogtepunt een indringende TED-Talk van...

Media04.03.2012

PROMETHEUS – Peter Weyland at TED2023: I will change the world

PROMETHEUS : Peter Weyland TED Talk in 2023

Media04.03.2012

PROMETHEUS : Peter Weyland TED Talk in 2023

Everything is a Remix (System Failure) ideeën worden beschouwd als eigendom

"Everything is a Remix" is het alweer 4e en laatste deel uit een boeiende videoserie gemaakt door de in New York wonende filmmaker Kirby Ferguson over originaliteit en wat nu eigenlijk eigendom (Intellectual property (IP...

Media20.02.2012

Everything is a Remix (System Failure) ideeën worden beschouwd als eigendom

2 LOVIE Awards voor Anne Frank Stichting

De International Academy of Digital Arts and Sciences heeft vandaag bekendgemaakt dat Het Achterhuis Online een gouden Lovie Award heeft gewonnen in de categorie Charitable Organisations / Non-Profit en de Anne Frank Tij...

Media28.10.2011

2 LOVIE Awards voor Anne Frank Stichting