Schiphol test eerste volautomatische passagiersbrug ter wereld

Schiphol test eerste volautomatische passagiersbrug ter wereld

Nog sneller in-en uitstappen

Vorig artikel Volgend artikel

Luchthaven Schiphol en KLM hebben de eerste volautomatische dubbeluitgevoerde passagiersbrug ter wereld in gebruik genomen. Hiermee moet in- en uitstappen nog sneller mogelijk worden, want de passagiersbrug sluit binnen een minuut aan. En dat is voor de luchtvaart natuurlijk een positieve ontwikkeling, want elke minuut telt. Bovendien moet de kans op storingen en schade met deze nieuwe brug worden verminderd.

Schiphol KLM passagiersbrug
De nieuwe volautomatische passagiersbrug. Foto: Schiphol Group

Slimme technologie

Luchthaven Schiphol heeft de nieuwe passagiersbrug samen ontwikkeld met leverancier CIMC-TianDa, hightech bedrijf Sioux-CCM en KLM. In de brug is slimme technologie verwerkt, waarbij camera's zelf de deur van het vliegtuig zoeken. Omdat er sensoren zijn bevestigd op de brug, kan deze zichzelf tot aan de deur van het vliegtuig aansluiten. Een KLM-medewerker houdt toezicht op het proces en activeert de volautomatische brug.

Ik ben er trots op dat wij werelds eerste volautomatische dubbel uitgevoerde passagiersbrug in gebruik nemen op Schiphol. Met innovatie zetten we in op kwaliteitsverbetering, om de luchthaven voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen zo comfortabel en efficiënt mogelijk te maken.
- Dick Benschop, CEO Royal Schiphol Group

Test op F-pier

Tot eind 2019 wordt de nieuwe brug in de praktijk getest in de praktijk op de F-pier door KLM en Skyteam partners voor intercontinentale vluchten. Hierna neemt de luchthaven een besluit over eventuele verdere uitrol van het nieuwe systeem.

Deze volautomatische passagiersbrug op Schiphol is een prachtige innovatie die echt verschil kan gaan maken. KLM is er trots op dat we aan deze ontwikkeling hebben kunnen bijdragen. Omdat de brug binnen een minuut aangesloten is, betekent dit voor onze klanten een kortere wachttijd. Daarnaast draagt deze innovatie bij aan onze punctualiteit en is de kans op storingen minder groot. Deze aspecten zorgen voor een nog betere klantbeleving.
- René de Groot, Managing Director en Chief Operating Officer van KLM
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies