Lily, de drone die iedereen wel wil hebben was fake

Lily, de drone die iedereen wel wil hebben was fake

Vorig artikel Volgend artikel

Het is mei 2015, via Kickstarter lopen we zo maar tegen Lily aan. De drone die iedereen wel wil hebben. Een drone die je in de lucht kunt gooien, je volgt of voor je uit vliegt en waterproof is. Dat was even wow. Na over en weer te hebben gemaild met Lily zou zodra er een review exemplaar beschikbaar kwam deze linea recta naar Nederland worden opgestuurd. Lily leek een succes te worden want op enig moment stond er voor 34 miljoen aan pre-orders in de boeken.

Fake

Het design is geweldig en de functionaliteit al helemaal. "Schat ik ga even Lily uitlaten als je gaat hardlopen of een rondje fietsen". Lily hangt vlak boven je en filmt alles wat je doet voor een prijs die er allang niet meer toe doet. Wie twijfelt aan al dit moois moet zeker de promo-video nog naar maar eens bekijken. Het is inmiddels januari 2016, Lily wordt nu omschreven als een ‘selfie drone’ en het slechte nieuws, Lily was fake!

Volgens The Guardian is Lily Robotics aangeklaagd voor het vervalsen van de videobeelden en het vermogen van de eerste prototypes. De video’s suggereren weliswaar te zijn geschoten met de camera van Lily maar komen in werkelijkheid af van GoPro camera's en DJI drones, concurrenten die aanzienlijk duurder zijn. Voor de technisch moeilijke beelden waren volgens de gerechtelijke documenten twee mensen vereist om de DJI Inspire te bedienen in plaats van de automatische piloot instelling van de Lily drone.

Terugbetalen

Inmiddels is in San Francisco de zaak voorgekomen en moet Lily Robotics zijn klanten die vooraf de drone hadden besteld in de komende 60 dagen terugbetalen. Gezien de hype van Lily in 2015 kunnen hier zomaar ook klanten uit Nederland tussen zitten. Het onverwachte einde van Lily onderstreept nog maar eens de risico's voor consumenten om voor te financieren van pre-release-technologie.

Introducing the Lily Camera, alleen gefilmd met een Go-Pro
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies