De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De eind vorige maand met veel bombarie door Elon Musk aangekondigde batterij voor thuisgebruik, de PowerWall, is in Japan al 3 jaar in gebruik. Daar werd in 2012, na de catastrofe van Fukushima, de PowerStation gelanceerd door Panasonic.
Tesla en Panasonic werken al sinds 2007 samen en het Japanse bedrijf is ook de batterij-leverancier van de bestaande Tesla-modellen Roadstar en de Tesla Model S. Het is die technologie die aan de basis ligt van de eind april voorgestelde energiemodule PowerWall. Beide bedrijven zijn geen vreemden voor elkaar: zo werken ze ook samen aan de bouw van de GigaFactory, de fabriek de de batterijen voor de Tesla Model 3 zal ontwikkelen.
Toekomst
Musk denkt in de toekomst met zijn batterij woningen onafhankelijk van het elektriciteitsnet te kunnen maken. Hij hoopt daarmee “de hele energie-infrastructuur van de wereld te veranderen en ziet de uitvinding als een cruciale stap naar een toekomst zonder CO2-uitstoot.” De standaardbatterij heeft een vermogen van 7 kilowattuur; de zwaardere versie 10 kilowattuur.
Toepassingen voor de Powerwall zijn er volop. Wie thuis zonnepanelen heeft of een installatie voor windenergie kan de daaruit verkregen stroom op deze batterij opslaan, eerder dan hem naar het stroomnet door te sturen wanneer die energie niet wordt gebruikt. De batterijen kunnen ook als reserve dienen bij een stroomonderbreking of zouden – in afgelegen gebieden – huizen onafhankelijk van het stroomnet kunnen maken.
Tesla zal de nieuwe batterijen deze zomer al in de Verenigde Staten aanbieden. In Europa worden de batterijen eind dit jaar nog op de markt verwacht. Dat gebeurt eerst in Duitsland, waar ze zullen worden gecommercialiseerd onder het merk Panasonic. In een volgend stadium zijn dan Groot-Brittannië en Frankrijk aan de beurt.
Dat Duitsland als eerste aan de beurt komt mag geen verbazing wekken. Het land is een van de meest vlijtige leerlingen van de Europese klas inzake het terugdringen van de CO2-uitstoot. Of ook Musk zijn PowerWall in Europa gaat aanbieden en Panasonic de Amerikaanse markt viseert met zijn PowerStation is nog niet duidelijk.
PowerStation
Hoeveel de PowerStation in Europa gaat kosten staat nog niet vast. Panasonic hoopt uiteraard mee te profiteren van de gulle subsidies die de Duitse overheid ter beschikking stelt: het zou gaan om 1.000 euro voor elke investering van 6.000 euro.
Ter vergelijking: in de VS wordt deze herlaadbare lithium-ion-batterij met een vermogen van 7 kilowattuur in een eerste tijd aangeboden tegen 3.000 dollar (2.700 euro). Een krachtigere versie – met een vermogen van 10 kilowattuur – kost 3.500 dollar (3.100 euro), maar dan wel voor de technici die de batterij installeren. Ter vergelijking: met één kilowattuur kan je 2 dagen aan een stuk op een pc werken.
De ambities van Tesla en Panasonic reiken echter veel verder: zo werkt Airbus al aan een elektrisch passagiersvliegtuig dat volledig op hernieuwbare energie vliegt door middel van batterijen die met speciale stockage-eenheden geladen kunnen worden. Volgens Elon Musk staan we dan ook pas aan ‘het begin van een globale energierevolutie.’
Verder lezen over Duurzaam
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Nieuws10.10.2024
De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?
Nieuws08.10.2024
Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Nieuws24.09.2024
Energie-armoede is aanzienlijk minder met duurzamer huis
Nieuws23.09.2024
Van plastic afkomen? We maken er gewoon gas van
Verder lezen over Tesla
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive24.06.2024