CES 2017: Carlos Ghosn legt Nissan's nieuwe eco-strategie uit

CES 2017: Carlos Ghosn legt Nissan's nieuwe eco-strategie uit

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de CES keynote van Nissan door CEO Carlos Ghosn werd de nieuwe Nissan Leaf aangekondigd met ProPilot technologie die de auto autonoom kan laten rijden als er slechts één rijbaan is. Dat is goed nieuws voor de automobilisten die energiezuinig én relaxt op de plaats van bestemming willen komen, maar uit de presentatie bleek ook vooral dat Nissan het klimaatneutraal rijden erg aan het hart gaat. Sterker nog: een Nissan Leaf moet ook goed voor het milieu zijn als de banden niet draaien.

Je auto als batterij

Dat valt onder het vehicle-to-home (V2H) concept, waarbij het bijvoorbeeld mogelijk is om 's nachts de Leaf op te laden en de energie in de batterijen daarna tijdens piekuren te gebruiken voor de stroombehoefte van je huis, zodat het energiegrid in je woonplaats minder belast wordt en je niet langer de hoofdprijs betaalt voor energie. Daarnaast heb je ook altijd backup-stroom, zou het net uitvallen. Dat wordt in o.a. in Japan al met 4.000 huishoudens getest en is op het eiland Maui (Hawaii) is een testgroep van zo'n 600 Nissan Leaf-eigenaren nog een stap verder gegaan door hun auto exclusief op te laden met wind- en zonne-energie en daarna de overgebleven energie terug te laten stromen in het net welke wordt gebruikt voor energie toepassingen op het eiland.

Can you imagine what Nissan Intelligent Mobility will do next?

Hergebruik van oude Leaf batterijen

Nissan is bezig om de batterijen van elektrische auto's een tweede leven te geven na hun dienst in de auto. Daarvoor is in Europa het xStorage project gestart waarin mensen en bedrijven de mogelijkheid krijgen om de energie uit hun auto en die ze bijvoorbeeld met zonnepanelen opwekken terug te verkopen aan de netwerkbeheerders, het zogeheten vehicle-to-grid-principe.

In samenwerking met batterijspecialist Eaton wordt deze opgeslagen in de oude lithium-ion batterijen en doorgestuurd of in sommige gevallen zelfs gebruikt als noodstroom. Zo heeft de Amsterdam Arena een deal met Nissan en Eaton waarbij xStorage gebruikt wordt als buffer zodat bij een (tijdelijke) stroomuitval de lichten van het stadion nooit uit gaan! Het systeem dat voor de Amsterdam ArenA is ontwikkeld met 280 Nissan LEAF-accu's is het grootste energieopslagsysteem op hergebruikte accu's dat door een commercieel bedrijf in Europa wordt gebruikt.

De visie van NIssan is er een om breed te omarmen ook al zullen er nog tal van praktische problemen moeten worden opgelost. Denk bijvoorbeeld aan hoe we dit alles gaan afrekenen als je stroom aan je buurman gaat geven. Wat staat is dat hoe meer we gebruik maken van de energiecapaciteit die we als samenleving opbouwen, hoe sneller we de fossiele brandstoffen achter ons kunnen laten.

Nissan_Eaton_Amsterdam_Arena
De Amsterdam Arena wordt dankzij xStorage voorzien van energie
amsterdam-arena
Nissan en Eaton zorgen samen voor het grootste energieopslagsysteem in Europa
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies