AR-sensatie Magic Leap blijkt 'gewone' AR-bril

AR-sensatie Magic Leap blijkt 'gewone' AR-bril

Gebakken lucht van jaren geleden is nu gewoon Hololens-kloon

Vorig artikel Volgend artikel

Magic Leap heeft inmiddels al een flinke historie. De in eerste instantie als revolutionair neergezette augmented reality-bril is al een hele tijd in ontwikkeling, maar pas deze maand is het product aan de pers getoond. De bril is inmiddels ook te koop, al zal het met een prijskaartje van 2300 dollar maar aan heel weinig mensen besteed zijn.

De eerste reacties van de mensen die de bril hebben kunnen proberen is op zijn best te omschrijven als 'gemengd'. Het werkt, het is beter dan wat Microsoft tot nu toe heeft laten zien met hun Hololens (die ook nog steeds 3000 dollar kost) maar niet genoeg om de testers echt te imponeren.

Field of view

Het grootste probleem dat je in alle testen ziet terugkomen is het zogenaamde field of view, oftewel hoe veel van het AR-scherm je kunt zien ten opzichte van je hele blikveld. Dat schijnt weliswaar iets beter te zijn dan het hele beperkte blikveld van de Hololens, maar nog steeds zijn de AR-elementen beperkt tot een klein venster binnen je blikveld.

Volgens Magic Leap zelf moet je het zien als een kegel, waarbij dingen op afstand groter getoond kunnen worden en wel in je blikveld passen. Kom je echter dichterbij dan zie je de randjes waarachter de virtuele objecten verdwijnen. Wat je kunt zien ziet er wel ok uit, en verschillende reviewers zeggen dat de kwaliteit van de virtuele objecten qua helderheid en scherpte zich kan meten met directe concurrent Hololens.

Niks geen revolutie

Dat is op zich prima, en met blijkbaar prima functionerende en prettig zittende hardware zijn de eerste stappen nu genomen. Een opstartprobleem blijkt wel te zijn dat de AR-bril echt heel precies goed moet zitten voordat de ervaring werkt, wat altijd lastig is als je nieuwe technologie probeert te tonen. Maar goed, als het werkt, werkt het goed en in die zin kan het zich als vergelijkbaar product dus prima neerzetten als concurrent van Microsoft's Hololens. Het probleem is echter dat Hololens inmiddels ook al bijna twee jaar oud is.

Magic Leap heeft zoveel compleet overtrokken hype rondom het product gehad in de beginjaren dat een 'gewone' AR-bril die ongeveer doet wat een bestaand product ook doet verre van revolutionair lijkt. De verwachtingen die Magic Leap heeft geschept kunnen dus bij lange na niet waargemaakt worden en dat is best een domper. Na 2,3 miljard aan investeringen hoop je toch op meer dan een me-too product. Bij Magic Leap hebben ze echter geduld. Als deze versie niet naar wens is, is er altijd een tweede poging.

Vooruit blijven kijken

Er wordt blijkbaar al aan Magic Leap 2.0 gewerkt, want het bedrijf is er wel van overtuigd dat AR de toekomst is en wil daar koste wat kost onderdeel van uitmaken. Of dat betekent dat ze binnen nu en twee jaar door Microsoft gekocht gaan worden zien we dan wel weer, maar voor nu is Magic Leap vooral een bedrijf dat het moet hebben van visies voor de toekomst in plaats van producten voor nu.

[Afbeeldingen © Magic Leap]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies