Technology02.08.2013

Zoektrends werkzoekenden sinds crisis


zoektrends-werkzoekenden-sinds-crisis.jpg
zoektrends-werkzoekenden-sinds-crisis.jpg

De crisis in Nederland werd eind 2008 ingeleid door de nationalisatie van Fortis, het Icesave debacle, en de kapitaalinjectie voor ING. Uiteindelijk kwam Nederland in een forse recessie terecht. Van de ene crisis kwam Nederland vervolgens weer in de andere crisis terecht. Zoals de kredietcrisis, bankencrisis, economische crisis en de staatsschuldencrisis. Daardoor is de werkloosheid in Nederland sinds het begin van de crisis ruim verdubbeld.

Meer werklozen betekent meer werkzoekenden. Wat zien we daarvan terug in het zoekgedrag op Google? In welke branches is het zoekgedrag toegenomen en in welke branches is het zoekgedrag afgenomen? In onderstaande infographic hebben we diverse trends op een rijtje gezet.

EXPAND_INFOGRAPHIC_EWERVING_DEF

Meer werkzoekenden = meer online zoekopdrachten?
Het antwoord is JA, het aantal zoekopdrachten dat het woord vacatures bevat is met ruim de helft gestegen sinds eind 2008. De absolute piek lag in januari van dit jaar.

Opvallende stijgers per branche
Bijna alle branches laten volgens verwachting een stijging zien in het aantal zoekopdrachten. Opvallende stijgers zijn:
1. Administratief
2. Horeca
3. HR

Administratief en horeca kunnen wellicht verklaard worden door de mogelijkheden om parttime te werken en de toenemende populariteit daarvan. De interesse voor HR gerelateerde vacatures is in de loop der tijd bijna verdubbeld. Enerzijds is dit opvallend gezien de teruggelopen vraag naar personeel. Anderzijds is dit te verklaren doordat er juist op dit vakgebied veel te doen is als gevolg van de crisis, bijvoorbeeld bij reorganisaties.

Opvallende dalers per branche
Branches waarin het aantal zoekopdrachten juist is gedaald:
1. Onderwijs
2. Kinderopvang
3. Zorg
Opvallend is dat juist de branches waarin veel bezuinigd is en waar de werkdruk is toegenomen, de dalingen met name de laatste jaren te zien zijn. Vermoedelijk hebben de roerige tijden zijn weerslag op de aantrekkelijkheid van deze branches voor werkzoekenden.

Wat valt er nog meer op?

  • Het aantal zoekopdrachten naar parttime vacatures ligt op dit moment ruim 3x zo hoog als eind 2008. Blijkbaar is er in toenemende mate behoefte om deeltijd te werken, dit zou voort kunnen komen uit de behoefte om privé en werk beter in balans te houden. Ook de trend dat steeds meer mannen parttime willen werken zal hieraan bijgedragen hebben. De rolverdeling tussen man en vrouw is in de loop der jaren steeds minder traditioneel geworden.
  •  Het aantal zoekopdrachten met ZZP blijft aan populariteit winnen, dit zou er op kunnen duiden dat mensen in toenemende mate overwegen om “voor zichzelf” te beginnen, als zelfstandige zonder personeel en hun loondienstverband te beëindigen.
  • Veel freelancers en interimmers hebben de afgelopen jaren de markt zien verslechteren en hun opdrachten terug zien lopen, de krimp in die markt is duidelijk terug te zien in de zoektrends.

Deze blog is geschreven door Steven Koopmans, senior online marketing adviseur bij online marketing bureau Expand Online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken