Tencent benadert Vivendi voor 10% van Universal Music

Tencent benadert Vivendi voor 10% van Universal Music

Vorig artikel Volgend artikel

Tencent neemt naar alle waarschijnlijkheid een 10 procent belang in Universal Music, het label van onder andere Taylor Swift en The Beatles. Met de investering hoopt de Chinese techreus meer invloed te krijgen in de muziekwereld.

Het Franse mediaconglomeraat Vivendi onthulde dinsdag dat het in gesprek was met Tencent in een deal die Universal zou waarderen op €30 miljard. Het Chinese bedrijf zou ook een optie hebben bedongen om het belang binnen een jaar onder dezelfde voorwaarden te verdubbelen.

Muzieksector

De deal is een teken van aanhoudend herstel in de muzieksector na een neerwaartse spiraal van 15 jaar, vooral veroorzaakt door muziekpiraterij en de teloorgang van de CD. De deal volgt op Spotify’s beursdebuut in april. Tencent heeft een aanzienlijk minderheidsbelang in Spotify.

Vivendi meldde eerder dat het verdere strategische coöperatie onderzoekt met Tencent, inclusief het aanboren van nieuwe markten. De koers van het aandeel noteerde een plus van 6% winst direct na de aankondiging voordat het stabiliseerde op ongeveer 4% winst.

De deal kan niet los worden gezien van de discussie over bij wie de macht ligt in de muzieksector, de streamers of de labels. Met de deal lijkt Tencent op twee paarden te wedden.

Chinese investeringen

Investeringsbank Jefferies waarschuwde overigens dat Amerikaanse weerstand tegen dergelijke Chinese investeringen de deal zou kunnen belemmeren.

De 10% die Tencent voor ogen heeft valt kleiner uit dan verwacht. Eerder werd 50% geopperd. Sommige analisten denken dat Vivendi de boot heeft gemist door slechts 10% te verkopen tegen de voorgestelde prijs.

Tencent wordt gezien als een soort poortwachter van de groeiende Chinese muziekmarkt. De westerse muziekbranche heeft vooralsnog grote moeite om die markt de bereiken, mede door culturele smaakverschillen en ongebreidelde piraterij. Universal doet op het moment nauwelijks zaken in China. Wellicht dat daar na de verkoop verandering in komt.

Redactie Azië

De redactie van Dutchcowboys, maar dan vanuit Azië. Schrijft voornamelijk over Tech in Asia. Per mail te bereiken via newsroom_asia [at] dutchcowboys....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies