Tech in Asia28.08.2020

Pinduoduo, leverancier van vooral namaakproducten nadert Alibaba


Pinduoduo heeft de reputatie namaakgoederen te verkopen en is verliesgevend. Dat neemt niet weg dat het bedrijf zich een ambitieus doel heeft gesteld: in 2025 moet er meer dan $145 miljoen aan met name landbouwproducten verkocht worden.

Volgens het ministerie van Handel werd er in 2019 voor zo’n $ 58 miljard aan landbouwproducten verkocht online, een stijging van 27% ten opzichte van het jaar ervoor.

De kernboodschap is dat Pinduoduo voorop wil lopen bij de digitalisering van de Chinese landbouwsector. Slechts 2,5% van de Chinese landbouwproducten werd vorig jaar online gedistribueerd, waarvan meer dan de helft via traditionele markten en ongeveer een derde via supermarkten, aldus een rapport van onderzoeksbureau iiMedia.

Sterke focus op landbouwsector

Pinduoduo werd in 2015 gelanceerd als een service waarbij er collectief fruit kon worden ingekocht. Sindsdien is het uitgegroeid tot een online retailer die kan wedijveren met Alibaba en JD.com.

Pinduoduo gelooft dat hun benadering kan helpen bij het standaardiseren van teeltmethoden en schaalvoordelen kan opleveren voor kleine boerderijen. Vergeleken met ontwikkelde landen beschikt een Chinese boer over weinig grond.

Het bedrijf wil ook landbouwexperts inschakelen om boeren op te leiden. Bovendien wil men investeren in automatisering zoals robots en IoT-sensoren.

Pinduoduo 683 miljoen actieve kopers

De opkomst van Pinduoduo is opzienbarend en heeft bepaalde rivalen ongetwijfeld zenuwachtig gemaakt. Met 683 miljoen actieve kopers is het bedrijf giganten zoals Alibaba dicht genaderd. Ter vergelijking: Alibaba claimt 742 miljoen in China gevestigde actieve consumenten. Wel loopt Pinduoduo achter wat betreft de gemiddelde uitgave per klant.

Agrarische producten hebben in China notoir krappe winstmarges, dus de uitdaging voor Pinduoduo is om winstgevend te worden terwijl het werkt aan de transformatie van de Chinese landbouw.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?