Oppo zet z’n zinnen op Europa, minder interesse in Amerika

Oppo zet z’n zinnen op Europa, minder interesse in Amerika

Vorig artikel Volgend artikel

De nummer 5 smartphonefabrikant ter wereld focust op Europa en lijkt minder interesse te hebben in de Amerikaanse markt. Het bedrijf kondigde onlangs hun entree aan in het Verenigd Koninkrijk, Turkije en Polen, nadat het eerder begon met de verkoop in zes andere Europese landen.

Amerika lijkt dus geen prioriteit voor de Chinezen. Oppo stelde Amerikaanse kopers teleur door hun “flagship” smartphone Find X niet naar Amerika te verschepen. De Find X gooide hoge ogen, ook in Amerika, met een pop-up camera en praktisch randloos scherm.

Partner in de VS

Chinese smartphonemakers hebben vaak problemen met het vinden van een telecompartner in de VS. In Amerika worden 90% van de mobiele telefoons verkocht via telco’s zoals AT&T en Verizon Wireless. Wellicht dat dit gegeven heeft meegespeeld in de beslissing van Oppo.

In plaats daarvan volgt Oppo in de voetsporen van Huawei en Xiaomi, die beide voet aan de grond hebben in Europa. Net als Oppo doen de andere twee Chinese smartphonefabrikanten relatief weinig business in de VS.

Oppo doet het overigens prima in India, waar het vijfde plek bezet na Xiaomi en een andere Chinese rivaal, Vivo. Het heeft ook winkels opgezet in Frankrijk, Italië, Spanje en Nederland, daarnaast wordt Oppo verkocht in Kazachstan en Rusland.

De export van Chinese smartphones zit in de lift. Volgens IDC verscheepten zowel Xiaomi als Huawei in 2018 ongeveer 30% meer smartphones naar het buitenland dan in 2017. Samsung en Apple exporteerden daarentegen minder smartphones dan voorheen. Apple heeft een bijzonder slecht jaar achter de rug in China.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies