Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Mensen in Changsha, de hoofdstad van de zuidelijke provincie Hunan, kunnen aan de toekomst ruiken door in een zelfrijdende taxi te stappen.
De service werd op donderdag gelanceerd door technologiegigant Baidu, ongeveer twee jaar nadat Google Waymo begon met haar pilot in Phoenix, Arizona.
De taxidienst omvat in eerste instantie een vloot van 45 autonoom rijdende auto’s waarbij er slechts op een 70 kilometer lange weg wordt gereden. Het idee is om later de volledige testzone van van ongeveer 43 vierkante kilometer te bestrijken.
Taxiservice
De taxiservice wordt uitgevoerd in elektrische voertuigen van de firma Hongqi. Het gaat om een model dat gezamenlijk is ontwikkeld door de autofabrikant FAW Group en Baidu voor het autonoom rijden op niveau vier.
Dit betekent dat de voertuigen onder de meeste omstandigheden volledig autonoom kunnen werken, hoewel er nog steeds een menselijke bestuurder in elke auto moet zitten om te voldoen aan Chinese veiligheidsvoorschriften.
Toekomst van mobiliteit
Chinese steden concurreren met elkaar om een voorsprong te krijgen in de toekomst van mobiliteit; het vervoeren met hoge operationele efficiëntie tegen lage kosten.
Eerder deze maand kondigden zowel Didi Chuxing als startup AutoX aan dat ze tegen het einde van het jaar zelfrijdende taxidiensten wilden inzetten in Shanghai.
Pony.ai en WeRide, twee autonome startups die in Zuid-China zijn gevestigd, hebben de afgelopen jaren beperkte pilots gedraaid rond hun campussen.
De belofte van rijden zonder bestuurder heeft wereldwijd miljarden dollars aan investeringen losgemaakt en wordt gezien als een van de belangrijkste sectoren in kunstmatige intelligentie, een industrie waar zowel China als de VS op zoek zijn naar suprematie.
China verwacht dat ongeveer 90% van de snelwegen in de grote steden klaar zijn voor zelfrijdende auto’s. Sensoren in een zelfrijdende auto zijn dan in staat om informatie te verzamelen over de omgeving en die data aan te wenden om beslissingen te maken.
Het Chinese economische planbureau wil dat slimme voertuigen tegen 2020 de helft van alle nieuwe auto’s vertegenwoordigen die worden verkocht.
Image source: Waymo
Verder lezen over China
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023